SÚJB je zakotven pouze na zákonné úrovni, nikoli v ústavním pořádku.
Evropská směrnice 2009/ 71/ Euroatom požaduje, aby členské státy zajištily, že budou příslušné dozorové orgány v oblasti jaderné energetiky funkčně odděleny od jiných subjektů nebo organizací činných v oblasti podpory či využívání jaderné energie, včetně výrobců energetické energie. (čl. 5). Cílem je zajistit, aby byly takové orgány při přijímání rozhodnuí v oblasti dozoru z hlediska nepřípustného vlivu skutečně nezávislé. V jiných oblastech však nezávislost zajištěna není.
V zákoně č. 263/2016 Sb.,atomovém zákoně, který působnost SÚJB vymezuje, ani v jiných předpisech, nejsou obsažena žádná pravidla, která by zajišťovala nezávislost na vládě. Úřad je vládě naopak přímo podřízen.
Pravomoci SÚJB jsou vymezeny v § 208 a 209 zákona č. 263/ 2016 Sb., atomového zákona.
SÚJB, jakožto ústřední orgán státní správy v oblasti jaderné bezpečnosti, nemá hierarchicky nadřízený orgán, který by mohl zrušit jeho rozhodnutí. Jediným možným opravným prostředkem podle správního řádu je rozklad (§ 152 SŘ), o kterém rozhoduje předseda SÚJB.
Jedná se o ústřední správní úřad, který si vnitřní předpisy schvaluje v rámci instituce s ohledem na absenci instituce nadřízené. Nejsou však veřejně dohledatelné.
Zákon č. 263/ 2016 Sb., atomový zákon, stanovuje pouze pravomoci SÚJB jako celku, nikoli zvlášť jeho místopředsedů, a ty tak zákonem nejsou upraveny.
V čele Úřadu je dle § 207 zákona č. 263/ 2016 Sb., atomového zákona, předseda. Instituce tak není řízena kolektivním orgánem.
V čele Úřadu je dle § 207 zákona č. 263/ 2016 Sb., atomového zákona, předseda. Vzhledem k tomu, že je tedy SÚJB řízen monokraticky, nelze mluvit o postupné obměne členů nejvyššího orgánu.
Způsob obsazování funkce je zakotven pouze na zákonné úrovni - v § 207 zákona č. 263/ 2016 Sb., atomového zákona, a řídí se zákonem o státní službě.
Ve čele SÚJB je od roku 1999 předsedkyně Dana Drábová.
Předseda SÚJB se dle § 54 zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě, jmenuje na dobu pěti let.
Dle § 2 odst. 1 písm. c) zákona č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, je ředitel SÚJB, jakožto vedoucí ústředního správního orgánu, pro účely daného zákona veřejným funkcionářem, a vztahují se na něj tedy omezení vyplývající z tohoto zákona. Nesmí tak, mimo jiné, podnikat nebo provozovat jinou samostatnou výdělečnou činnost.
Žádné takové omezení stanoveno není.
Dana Drábová během svého působení v čele SÚJB kandidovala do zastupitelstva za STAN. V roce 2016 mu darovala peněžní dar.
Na oficiálních stránkách SÚJB nejsou umístěné životopisy jejího vedení.
Odvolat předsedu SÚJB může vláda pouze z důvodů taxativně stanovených zákonem č. 234/2014 Sb., o státní službě.
O odvolání předsedy SÚJB rozhoduje vláda a to za podmínek stanovených zákonem o státní službě (§ 207 zákona č. 263/ 2016 Sb., atomového zákona). Není však nutná interakce více aktérů.
Atomový zákon a zákon o státní službě upravuje pouze jmenování a odvolání předsedkyně.
Vláda rozhoduje pouze o jmenování a odvolání předsedy, nikoli o ostatních zaměstnancích (§ 207 zákona č. 263/ 2016 Sb., atomového zákona).
Výběr zástupce předsedy se řídí zákonem o státní službě. Podle § 9a zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě, ho může písemně určit předseda, ze svých přímo podřízených zaměstnanců.
Státní úřad pro jadernou bezpečnost není řízen kolektivním orgánem. V jeho čele je dle § 207 zákona č. 263/ 2016 Sb., atomového zákona, předseda.
Předsedu SÚJB jmenuje dle § 207 ods. 3 zákona č. 263/ 2016 Sb., atomového zákona, vláda, která je kolektivním orgánem na základě předchozího rozhodnutí výběrové komise.
Předseda SÚJB je jmenován vládou na základě účasti ve výběrovém řízení. (51 odst. 2 ve spojení s § 54 odst. 1 zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě a § 207 odst. 3 zákona č. 263/ 2016 Sb., atomového zákona).
Výběr zástupce předsedy se řídí zákonem o státní službě. Podle § 9a zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě, ho může písemně určit předseda, ze svých přímo podřízených zaměstnanců.
Konání výběrového řízení vyžaduje zákon o státní službě, nikoli však již evropský předpis.
Zákon o státní službě vyžaduje konání výběrové řízení. Poslední se konalo v roce 2023.
Vláda vyhlásila 4.9. 2022 oznámení o vyhlášení výběrového řízení na služební místo předsedy/ předsedkyně SÚJB (č.j. 27126/2023-UVCR). Oznámení obsahovalo výzvu k podání žádostí.
Žadatel o účast ve výběrovém řízení musel žadatel podat ve lhůtě do 20 dnů od jeho vyhlášení.
Kandidát je povinen předložit písemnou práci v rozsahu maximálně tří normostran na téma "Koncepce řízení a klíčové úkoly Státního úřadu pro jadernou bezpečnost v období následujících 5 let.
Doposud se konalo pouze jedno výběrové řízení na post předsedy SÚJB, v roce 2023. Seznam členů komise byl předem zveřejněn.
V roce 2023 v hodnotící komisi zasedli vedoucí oddělení řízení ve věcech státní služby ministrestva vnitra Michal Richtr, vedoucí Úřadu vlády Jana Kolalíková, vedoucí sekce energetiky a jaderných zdrojů ministerstva průmyslu a obchodu Tomáš Ehler a místopředseda legislativní rady vlády Jan Kněžínek.
Na účast ve výběrovém řízení na post předsedy SÚJB není třeba nominace žádného jiného aktéra.
Podmínkou pro účast ve výběrovém řízení je dosažení magisterského vysokoškolského vzdělání ve studijním programu s technickým zaměřením na oblast jaderné chemie. K tomu je vyžadován alespoň čtyřletý výkon jedné z činností uvedených v § 5 zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě, nebo činnosti obdobné, z toho nejméně po dobu tří let ve vedoucí funkci nebo jako člen statutárního orgánu právnické osoby.
Výběrové řízení je upraveno zejména § 54 zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě. Veřejné slyšení vyžadováno není.
Dle § 2 zákona č. 2/1969 Sb., kompetenční zákon, je SÚJB ústředním správním orgánem. Jakožto ústřední správní orgán je úřad v souladu s § 10 zákona č. 218/2000 Sb., rozpočtová pravidla, financován ze samostatné kapitoly státního rozpočtu. Způsob tvorby rozpočtu je tedy stanoven v zákoně.
Dle § 2 zákona č. 2/1969 Sb., kompetenční zákon, je SÚJB ústředním správním orgánem. Jakožto ústřední správní orgán je SÚJB v souladu s § 10 zákona č. 218/2000 Sb., rozpočtová pravidla, financován ze samostatné kapitoly státního rozpočtu.
Jediným významným zdrojem financování SÚJB je státní rozpočet. Byť SÚJB získává příjmy i z jiných zdrojů - např. skrz evropské dotace nebo svou činnost, nejde o natolik významnou částky, že by byly schopné zajistit chod instituce.
Plat předsedkyně se řídí příslušnou platovou třídou určenou zákonem o státní službě (§ 207 zákona č. 263/ 2016 Sb., atomového zákona).
Plat zaměstnanců se stanovuje dle příslušných platových tříd v zákoně o státní službě, pokud jsou ve služebním poměru.
Děláme svou práci, protože nám není jedno, jak česká společnost vypadá a funguje. Pokud vám to také není jedno, přispějte nám. Budeme bojovat i za vás.