ÚPV nemá právní základ v ústavním pořádku a je zakotven pouze na zákonné úrovni.
Evropský předpis nezávislost ÚPV nepožaduje.
Zákonná úprava nestanoví, že by se ÚPV nacházel v přímé hierarchii vlády, s ohledem na jeho postavení nejvyyšího správního úřadu tak nelze konstatovat, že by se nacházel v přímé hierarchii vlády.
Dle § 2 zákona č. 14/1993 Sb., o opatřeních na ochranu průmyslového vlastnictví, ÚPV rozhoduje o poskytování ochrany nálezům, průmyslovým vzorům, užitným vzorům, topografiím polovodičových výrobků, ochranným známkám a označením původu výrobků, vykonává činnost podle předpisů o patentových zástupcích a vede ústřední fond světové patentové literatury. Pravomoci instituce tak jsou vymezeny zákonem.
Dle § 2 zákona č. 2/1969 Sb., kompetenční zákon, a § 1 zákona č. 14/1993 Sb., o opatřeních na ochranu průmyslového vlastnictví, je ÚPV ústředním správním orgánem, nadřízený správní orgán tedy nezasahuje do jeho rozhodování.
S ohledem na absenci nadřízeného orgánu a pozici instituce jako dalšího ústředního orgánu státní správy dle § 2 zákona č. 2/1969 Sb., kompetenční zákon, dochází ke schvalování vnitřních předpisů v rámci instituce.
V souladu s § 1 zákona č. 14/1993 Sb., o opatřeních na ochranu průmyslového vlastnictví, je v čele ÚPV předseda, který nemá žádné zástupce. Pravomoci zástupců tak nejsou stanoveny na zákonné úrovni.
Dle § 1 zákona č. 14/1993 Sb. o opatřeních na ochranu průmyslového vlastnictví, je v čele ÚPV předseda, a instituce tak není řízena kolektivním orgánem.
Nejvyšším orgánem ÚPV je dle § 1 zákona č. 14/1993 Sb. o opatřeních na ochranu průmyslového vlastnictví, předseda, kterého do funkce jmenuje a odvolává vláda. Vzhledem k tomu, že se nejedná o orgán kolektivní, nedochází k postupnému obměňování daného orgánu.
Dle § 1 zákona č. 14/1993 Sb. o opatřeních na ochranu průmyslového vlastnictví, je v čele ÚPV předseda, kterého jmenuje a odvolává vláda. Způsob obsazování do funkce tedy není stanoven na ústavní úrovni.
V minulosti nedošlo k výměně předsedy ÚPV krátce po uvedení nových ministrů do úřadu.
Délka mandátu předsedy ÚPV je dle § 54 odst. 1 zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě, omezena na dobu 5 let. Délka mandátu je tedy delší než funkční období vlády, která v souladu s § 1 zákona č. 14/1993 Sb., předsedu ÚPV do funkce jmenuje.
Dle § 2 odst. 1 písm. c) zákona č. 159/2006 Sb. je předseda ÚPV , jakožto vedoucí ústředního správního orgánu, pro účely daného zákona veřejným funkcionářem, a vztahují se na něj tedy omezení vyplývající z tohoto zákona. Nesmí tak, mimo jiné, podnikat nebo provozovat jinou samostatnou výdělečnou činnost.
Předseda ÚPV jako vedoucí služebního úřadu je představeným ve smyslu zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě, a jako takový nesmí dle § 80 téhož zákona po dobu výkonu funkce vykonávat žádnou funkci v politické straně nebo v politickém hnutí.
Dle veřejně dostupných informací předseda ÚPV Josef Kratochvíl není členem žádné politické strany a v minulosti nezastával žádnou politickou funkci.
Na webových stránkách ÚPV je uveřejněn kompletní životopis předsedy ÚPV.
Předseda ÚPV jako vedoucí služebního úřadu je představeným ve smyslu zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě. Představeného je možné z funkce odvolat pouze za splnění podmínek stanovených v § 60 téhož zákona.
Dle § 1 zákona č. 14/1993 Sb., o opatřeních na ochranu průmyslového vlastnictví, předsedu ÚPV odvolává vláda. Není tedy nutná interakce více aktérů.
V souladu s § 1 zákona č. 14/1993 Sb., o opatřeních na ochranu průmyslového vlastnictví, je v čele ÚPV předseda, který nemá žádné zástupce.
Političtí aktéři se nepodílejí na obsazování nižších vedoucích funkcionářů a zaměstnanců.
Dle § 1 zákona č. 14/1993 Sb. o opatřeních na ochranu průmyslového vlastnictví, je v čele ÚPV předseda, který nemá žádné zástupce.
Řídícím orgánem ÚPV je dle § 1 zákona č. 14/1993 Sb. o opatřeních na ochranu průmyslového vlastnictví, předseda, kterého do funkce jmenuje a odvolává vláda. Vzhledem k tomu, že řídící orgán čítá jeden člen, nelze hovořit o obsazování členů do funkce různými institucemi.
Dle § 1 zákona č. 14/1993 Sb. o opatřeních na ochranu průmyslového vlastnictví, je v čele ÚPV předseda, kterého jmenuje a odvolává vláda. Člen nejvyššího orgánu je do funkce jmenován kolektivním orgánem, vládou.
Řídícím orgánem ÚPV je dle § 1 zákona č. 14/1993 Sb. o opatřeních na ochranu průmyslového vlastnictví, předseda, kterého do funkce jmenuje a odvolává vláda. Na volbě, respektive jmenování se podílí pouze jeden orgán, vláda.
V souladu s § 1 zákona č. 14/1993 Sb. o opatřeních na ochranu průmyslového vlastnictví, je v čele ÚPV předseda, který nemá žádné zástupce.
V souladu s § 1 zákona č. 14/1993 Sb. o opatřeních na ochranu průmyslového vlastnictví, je v čele ÚPV předseda, kterého jmenuje a odvolává vláda. Výběr předsedy se řídí zákonem o státní službě. Dle § 54 zákona č. 234/2014 Sb. o státní službě je na obsazení služebního místa předsedy ÚPV vyhlašováno výběrové řízení.
Poslední výběrové řízení na pozici předsedy ÚPV bylo vyhlášeno dne 10. 7. 2023. Nesplnilo však všechna níže vymezená kritéria transparentnosti.
Výzva k podání přihlášek uchazečů k poslednímu konanému výběrovému řízení byla zveřejněna na úřední desce Ministerstva průmyslu a obchodu.
V rámci posledního konaného výběrového řízení na pozici předsedy ÚPV, které bylo vyhlášeno dne 10. 7. 2023, měli uchazeči více než 21 dní na podání přihlášky.
V rámci posledního konaného výběrového řízení na pozici předsedy ÚPV, které bylo vyhlášeno dne 10. 7. 2023, měli uchazeči předkládat životopis a motivační dopis. Projekt či vizi řízení tedy uchazeči dokládat nemuseli.
Seznam členů komise obsahuje příslušné usnesení vlády. Mimo něj však informaci nelze zjistit, a tento způsob zveřejnění s ohledem na jeho velmi obtížnou dohledatelnost nepovažujeme za pro veřejnost dostatečný.
Komise v posledním výběrovém řízení splňuje podmínku obsazení zástupci alespoň tří různých institucí. Její složení obsahuje příslušné usnesení vlády.
V souladu se zákonem č. 234/2014 Sb., o státní službě, se může uchazeč do výběrového řízení přihlásit na základě vlastního rozhodnutí a bez potřeby nominace jiným aktérem.
V souladu s § 54 odst. 3 zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě, se výběrového řízení může zúčastnit osoba, která v uplynulých 15 letech vykonávala nejméně po dobu 4 let činnosti uvedené v § 5 téhož zákona nebo činnosti obdobné, z toho nejméně po dobu 3 let ve vedoucí funkci nebo jako člen statutárního orgánu právnické osoby.
Zákonná úprava nestanoví podmínku veřejného slyšení uchazečů o funkci.
Dle § 2 zákona č. 2/1969 Sb., kompetenční zákon, a § 1 zákona č. 14/1993 Sb., o opatřeních na ochranu průmyslového vlastnictví, je ÚPV ústředním správním orgánem. Jakožto ústřední správní orgán je ÚPV v souladu s § 10 zákona č. 218/2000 Sb., rozpočtová pravidla, hrazen ze samostatné kapitoly státního rozpočtu. Způsob tvorby rozpočtu je tak stanoven v zákoně.
Dle § 2 zákona č. 2/1969 Sb., kompetenční zákon, a § 1 zákona č. 14/1993 Sb., o opatřeních na ochranu průmyslového vlastnictví, je ÚPV ústředním správním orgánem. Jakožto ústřední správní orgán je ÚPV v souladu s § 10 zákona č. 218/2000 Sb., rozpočtová pravidla, hrazen ze samostatné kapitoly státního rozpočtu.
Dle § 2 zákona č. 2/1969 Sb., kompetenční zákon, a § 1 zákona č. 14/1993 Sb., o opatřeních na ochranu průmyslového vlastnictví, je ÚPV ústředním správním orgánem. Jakožto ústřední správní orgán je ÚPV v souladu s § 10 zákona č. 218/2000 Sb., rozpočtová pravidla, hrazen ze samostatné kapitoly státního rozpočtu. Instituce tak není financována z více zdrojů.
Výše platu nejvyššího orgánu je stanovena nařízením vlády č. 304/2014 Sb., o platových poměrech státních zaměstnanců
Výše platu zaměstnanců je stanovena nařízením vlády č. 341/2017 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě
Děláme svou práci, protože nám není jedno, jak česká společnost vypadá a funguje. Pokud vám to také není jedno, přispějte nám. Budeme bojovat i za vás.