ÚOHS nemá právní základ v ústavním pořádku a je zakotven pouze na zákonné úrovni.
Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1 o posílení postavení orgánů pro hospodářskou soutěž v členských státech tak, aby mohly účinněji prosazovat pravidla, a o zajištění řádného fungování vnitřního trhu, požaduje aby vnitrostátní orgány pro hospodářskou soutěž měly potřebné záruky nezávislosti. ÚOHS je přitom v souladu s § 2 odst. 1 písm. c) zákona č. 273/1996 Sb., o působnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, vnitrostátním orgánem pro hospodářskou soutěž. Evropský předpis tak nezávislost ÚOHS požaduje.
V souladu s § 1 odst. 1 zákona č. 273/1996 Sb., o působnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, postupuje ÚOHS nezávisle, nestranně a nepřijímá pokyny od orgánů veřejné moci a dalších osob. ÚOHS se tak nenachází v přímé hierarchii vlády.
V souladu s § 2 odst. 1 zákona č. 273/1996 Sb., o působnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, ÚOHS vytváří podmínky pro podporu a ochranu hospodářské soutěže, vykonává dozor při zadávání veřejných zakázek a vykonává další působnosti stanovené zvláštními zákony. Pravomoci ÚOHS jsou tak stanoveny zákonem.
Dle § 2 zákona č. 2/1969 Sb., kompetenční zákon, a § 1 odst. 1 zákona č. 273/1996 Sb., o působnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, je ÚOHS ústředním správním orgánem, nadřízený správní orgán tedy nezasahuje do jeho rozhodování.
S ohledem na absenci nadřízeného orgánu a pozici instituce jako dalšího ústředního orgánu státní správy dle § 2 zákona č. 2/1969 Sb., kompetenční zákon, dochází ke schvalování vnitřních předpisů v rámci instituce.
V souladu s § 1a zákona č. 273/1996 Sb., o působnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, zastupují předsedu 3 místopředsedové, které jmenuje a odvolává předseda ÚOHS. Místopředsedové plní úkoly podle rozhodnutí předsedy ÚOHS, a jsou oprávněni dávat státním zaměstnancům příkazy k výkonu státní služby. Bližší konkretizaci pravomocí místopředsedů zákoná úprava neobsahuje.
V souladu s § 1 odst. 3 zákona č. 273/1996 Sb., o působnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, je v čele ÚOHS předseda, kterého jmenuje a odvolává na návrh vlády prezident republiky. Instituce tak není řízena kolektivním orgánem.
V souladu s § 1 odst. 3 zákona č. 273/1996 Sb., o působnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, je v čele ÚOHS předseda, kterého jmenuje a odvolává na návrh vlády prezident republiky. Vzhledem k tomu, že se nejedná o orgán kolektivní, nelze hovořit o postupné obměně jeho členů.
V souladu s § 1 odst. 3 zákona č. 273/1996 Sb., o působnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, je v čele ÚOHS předseda, kterého jmenuje a odvolává na návrh vlády prezident republiky. Způsob obsazování funkce tak není upraven na ústavní úrovni.
V minulosti nedošlo k výměně předsedy ÚOHS krátce po uvedení nových ministrů do úřadu.
V souladu s § 1 odst. 8 zákona č. 273/1996 Sb., o působnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, je funkční období předsedy ÚOHS 6 let. Délka jeho mandátu je tak delší než funkční období vlády a prezidenta republiky.
V souladu s § 1 odst. 4 zákona č. 273/1996 Sb., o působnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, je s funkcí předsedy ÚOHS neslučitelná funkce prezidenta republiky, člena vlády, prezidenta, viceprezidenta nebo člena Nejvyššího kontrolního úřadu, člena bankovní rady České národní banky, poslance, senátora, poslance Evropského parlamentu, soudce, státního zástupce, jakákoli jiná funkce ve veřejné správě. Předseda ÚOHS rovněž nesmí zastávat jinou placenou funkci a vykonávat jakoukoli výdělečnou činnost s výjimkou správy vlastního majetku a činnosti vědecké, pedagogické, literární, publicistické a umělecké, pokud tato činnost nenarušuje důstojnost ÚOHS nebo neohrožuje důvěru v jeho nezávislost a nestrannost.
V souladu s § 1 odst. 5 zákona č. 273/1996 Sb., o působnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, je s funkcí předsedy ÚOHS neslučitelné členství v politické straně nebo v politickém hnutí.
Petr Mlsna byl ministrem bez portfeje ve vládě Petra Nečase mezi prosincem 2012 a července 2013. Předsedou ÚOHS se stal ale až v roce 2020 - 7 let po ukončení svého politického angažmá. V Nečasově vládě působil jako nestraník, navržený politickou stranou LIDEM.
Na webových stránkách ÚOHS je uveřejněn kompletní životopis předsedy ÚOHS.
V souladu s § 1 odst. 3 zákona č. 273/1996 Sb., o působnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, je v čele ÚOHS předseda, kterého jmenuje a odvolává na návrh vlády prezident republiky. Předsedu ÚOHS je možné odvolat pouze, pokud v souladu s § 1 odst. 10 stejného zákona nevykonává funkce po dobu delší než 6 měsíců, nebo narušuje závažným způsobem důstojnost své funkce nebo narušuje nezávislost a nestrannost ÚOHS. Předsedu ÚOHS je tak možné odvolat pouze na základě taxativně stanovených možností.
V souladu s § 1 odst. 3 zákona č. 273/1996 Sb., o působnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, je v čele ÚOHS předseda, kterého jmenuje a odvolává na návrh vlády prezident republiky. K odvolání je tak třeba nutná interakce vlády a prezidenta republiky.
V souladu s § 1a zákona č. 273/1996 Sb., o působnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, zastupují předsedu 3 místopředsedové, které jmenuje a odvolává předseda ÚOHS. Místopředsedu lze odvolat z funkce, pokud narušuje závažným způsobem důstojnost své funkce anebo narušuje nezávislost a nestrannost ÚOHS, nebo porušil povinnost vybývající z jeho funkce zvlášť hrubým způsobem.
Jiní aktéři se nepodílejí na obsazování nižších vedoucích funkcionářů a zaměstnanců.
V souladu s § 1a zákona č. 273/1996 Sb., o působnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, zastupují předsedu 3 místopředsedové, které jmenuje a odvolává předseda ÚOHS. Způsob obsazování funkce zástupce vedoucího úřadu má tak svůj základ v zákoně.
Řídícím orgánem ÚOHS v souladu s § 1 odst. 3 zákona č. 273/1996 Sb., o působnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, je předseda, kterého jmenuje a odvolává na návrh vlády prezident republiky. Instituce tak není řízena kolektivním orgánem.
V souladu s § 1 odst. 3 zákona č. 273/1996 Sb., o působnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, je v čele ÚOHS předseda, kterého jmenuje a odvolává na návrh vlády prezident republiky. Nejvyšší orgán je tak navrhován kolektivním orgánem, vládou.
V souladu s § 1 odst. 3 zákona č. 273/1996 Sb., o působnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, je v čele ÚOHS předseda, kterého jmenuje a odvolává na návrh vlády prezident republiky. Na volbě se tak podílí vláda a prezident republiky
V souladu s § 1a zákona č. 273/1996 Sb., o působnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, zastupují předsedu 3 místopředsedové, které jmenuje a odvolává předseda ÚOHS. Obsazování funkce zástupce vedoucího úřadu je tak ve výhradní kompetenci instituce.
V souladu s § 1 odst. 3 zákona č. 273/1996 Sb., o působnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, je v čele ÚOHS předseda, kterého jmenuje a odvolává na návrh vlády prezident republiky. Konání výběrového řízení tak právní předpisy nevyžadují.
Poslední výběrové řízení na pozici předsedy ÚOHS bylo vyhlášeno v roce 2020. Nesplnilo však všechna níže vymezená kritéria transparentnosti.
Výzva k podání přihlášek uchazečů k poslednímu konanému výběrovému řízení byla zveřejněna na úřední desce Úřadu vlády.
V rámci posledního konaného výběrového řízení na pozici předsedy ÚOHS, které bylo vyhlášeno v roce 2020 uchazeči neměli více než 21 dní na podání přihlášky.
V rámci posledního konaného výběrového řízení na pozici předsedy ÚOHS, které bylo vyhlášeno v roce 2020, měli uchazeči předložit mimo jiné písemnou práci na téma „Koncepce Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže v krátkodobém a dlouhodobém horizontu“. Uchazeči tak předkládali ve výběrovém řízení projekt nebo vizi řízení.
Seznam členů komise obsahuje příslušné usnesení vlády. Mimo něj však informaci nelze zjistit, a tento způsob zveřejnění s ohledem na jeho velmi obtížnou dohledatelnost nepovažujeme za pro veřejnost dostatečný.
Výběrová komise v posledním výběrovém řízení splňuje podmínku obsazení členy alespoň tří různých institucí. Složení lze dohledat v příslušném usnesení vlády.
V souladu s § 1 odst. 3 zákona č. 273/1996 Sb., o působnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, je v čele ÚOHS předseda, kterého jmenuje a odvolává na návrh vlády prezident republiky. Konání výběrového řízení tak právní předpisy nevyžadují. V rámci posledního konaného výběrového řízení se mohli uchazeči do řízení přihlašovat sami bez potřeby nominace jiným aktérem.
V souladu s § 1 odst. 6 písm. e) zákona č. 273/1996 Sb., o působnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, předsedou ÚOHS může být pouze osoba, která má nejméně 10 let právní praxe nebo praxe v oblasti ekonomie. Právní předpis tak stanoví podmínky relevantní praxe.
Zákonná úprava nestanoví podmínku veřejného slyšení uchazečů o funkci.
Dle § 2 zákona č. 2/1969 Sb., kompetenční zákon, a 1 odst. 1 zákona č. 273/1996 Sb., o působnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, je ÚOHS ústředním správním orgánem. Jakožto ústřední správní orgán je ÚOHS v souladu s § 10 zákona č. 218/2000 Sb., rozpočtová pravidla, financován ze samostatné kapitoly státního rozpočtu. Způsob tvorby rozpočtu je tedy stanoven v zákoně.
Dle § 2 zákona č. 2/1969 Sb., kompetenční zákon, a 1 odst. 1 zákona č. 273/1996 Sb., o působnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, je ÚOHS ústředním správním orgánem. Jakožto ústřední správní orgán je ÚOHS v souladu s § 10 zákona č. 218/2000 Sb., rozpočtová pravidla, financován ze samostatné kapitoly státního rozpočtu.
Dle § 2 zákona č. 2/1969 Sb., kompetenční zákon, a 1 odst. 1 zákona č. 273/1996 Sb., o působnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, je ÚOHS ústředním správním orgánem. Jakožto ústřední správní orgán je ÚOHS v souladu s § 10 zákona č. 218/2000 Sb., rozpočtová pravidla, financován ze samostatné kapitoly státního rozpočtu. Instituce tak není financována z více zdrojů.
V souladu s § 1 odst. 11 zákona č. 273/1996 Sb., o působnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, má předseda ÚOHS nárok na plat, náhradu výdajů, naturální plnění jako prezident NKÚ. Plat předsedy ÚOHS se tedy řídí zákonem č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu. Výše platu je tak stanovena právním předpisem.
Výše platu zaměstnanců je stanovena nařízením vlády č. 341/2017 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě
Děláme svou práci, protože nám není jedno, jak česká společnost vypadá a funguje. Pokud vám to také není jedno, přispějte nám. Budeme bojovat i za vás.