Dle čl. 98 Ústavy se zřizuje ČNB jako ústřední banka státu, jejíž hlavní činností je péče o měnovou stabilitu, instituce tedy má svůj základ v ústavním pořádku
Dle čl. 7 protokolu č. 4 SFEU nesmějí národní banky při výkonu svých pravomocí přijímat pokyny a příkazy od členských vlád, orgánů EU a dalších institucí, na evropské úrovni je tak zakotven požadavek na nezávislost instituce.
Dle čl. 98 Ústavy lze do působnosti ČNB zasahovat pouze na základě zákona, instituce se tak nachází mimo přímou hierarchii vlády.
Dle čl. 98 Ústavy je úkolem instituce péče o měnovou stavbilitu, zákon č. 6/1993 Sb., o České národní bance, pak v § 1 stanoví, že jejími dalšími úkoly je vykonávat dohled nad finančním trhem a řešit krize. Pravomoci instituce tak jsou vymezeny zákonem.
Dle § 9 zákona č. 6/1993 Sb., o České národní bance, nesmí instituce ani žádný z jejích funkcionářů přijímat pokyny od prezidenta, Parlamentu, vlády, funkcionářů a orgánů EU, ani jiných orgánů a institucí. Specifické postavení instituce plyne i z Ústavy, a do jejího rozhodování tak nemůže zasahovat žádný jiný orgán.
Dle § 5 odst. 2 písm. c) stanoví organizační uspořádání instituce Bankovní rada, tedy nejvyšší orgán instituce, a interní předpisy jsou tak schvalovány v rámci ní.
Dle § 7 zákona č. 6/1993 Sb., o České národní bance, jménem instituce navenek jedná guvernér, který má též podpisové právo. Na stejném místě je stanoveno i zástupčí oprávnění viceguvernéra.
Dle § 5 zákona č. 6/1993 Sb., o České národní bance, je nejvyšším orgánem instituce bankovní rada, která je dle § 6 téhož předpisu sedmičlenná.
Zákonná úprava neobsahuje požadavek na postupnou obměnu členů nejvyššího orgánu, ač se tak fakticky děje.
Dle čl. 62 písm. k) Ústavy jmenuje členy Bankovní rady ČNB prezident republiky, a to bez kontrasignace.
Člena bankovní rady lze odvolat pouze z taxativně stanovených důvodů § 6 zákona č. 6/1993 Sb., o České národní bance, a je podmíněno splněním kritérií zavedených protokolem k SFEU.
Dle § 6 zákona č. 6/1993 Sb., o České národní bance, jsou členové bankovní rady jmenováni na funkční období 6 let. Funkční období prezidenta je 5 let, a jeden prezident tak nemůže v jednom svém obodbí bez relegimitizace jmenovat člena baankovní rady dvakrát.
Dle § 6 zákona č. 6/1993 Sb., o České národní bance, nesmí být člen bankovní rady poslancem, členem vlády, členem orgánu jiné banky či podnikatelského subjektu, či vykonávat samostatnou výdělečnou činnost.
Dle § 6 zákona č. 6/1993 Sb., o České národní bance, nesmí člen bankovní rady vykonávat jakoukoliv jinou činnost, která může způsobit střet zájmů mezi touto činností a členstvím v bankovní radě.
Současný guvernér ČNB Aleš Michl v posledních dvou letech nevykonával žádnou politickou funkci. Guvernérem ČNB je od roku 2022, od 2017 do 2018 působil jako poradce předsedy vlády a od 2014 do 2018 působil jako poradce na Ministerstvu financí.
Na webu ČNB jsou u všech členů bankovní rady uvedeny jejich medailonky obsahující jejich odborné působení a vzdělání, rozsah informací nevzbuzuje pochyby o jejich úplnosti.
Dle § 6 zákona č. 6/1993 Sb., o České národní bance, lze člena bankovní rady odvolat pouze tehdy, pokud přestane splňovat podmínky požadované k výkonu funkce, či pokud se dopustí vážného pochybení. O odvolání musí být notifikována rada guvernérů Evropské centrální banky, která může vyvolat přezkum u soudního dvora EU
Odvolání člena bankovní rady je dle § 6 zákona č. 6/1993, o České národní bance, v pravomoci prezidenta republiky. Jedná se však o pravomoc dle čl. 63 odst. 2 Ústavy, které dle odst. 3 vyžaduje spolupodpis předsedy vlády či jím pověřeného člena vlády. Jedná se tak o spolupráci prezidenta s vládou.
Dle § 6 zákona č. 6/1993 Sb., o České národní bance, lze člena bankovní rady odvolat pouze tehdy, pokud přestane splňovat podmínky požadované k výkonu funkce, či pokud se dopustí vážného pochybení. O odvolání musí být notifikována rada guvernérů Evropské centrální banky, která může vyvolat přezkum u soudního dvora EU
Dle § 5 zákona č. 6/1993 Sb., o České národní bance, stanoví organizační uspořádání instituce bankovní rada, která i vykonává práva a povinnosti z pracovněprávních vztahů
Instituce je řízena kolektivním orgánem, kterému předsedá guvernér dle § 7 zákona č. 6/1993 Sb., o České národní bance, Dle § 6 téhož předpisu jmenuje guvernéra prezident republiky, a to bez kontrasignace (Nález ÚS Pl. ÚS 14/01)
Dle čl. 62 písm. k) Ústavy jmenuje členy Bankovní rady ČNB prezident republiky, a to bez kontrasignace.
V případě instituce k návrhu na člena nejvyššího orgánu vůbec nedochází, jedná se o výlučnou jmenovací pravomoc prezidenta republiky, a jakýkoliv návrh je pouze neformální.
Nejvyšší orgán je obsazován výlučně prezidentem republiky na základě čl. 62 písm. k) Ústavy.
Zástupci guvernéra, viceguvernéři (§ 7 zákona č. 6/1993 Sb., o České národní bance) jsou jmenováni prezidentem republiky (§ 6 téhož předpisu)
Jmenování je důsledkem výlučné pravomoci prezidenta republiky dle čl. 62 písm. k) Ústavy.
Prezident republiky rozhodoval při výběru na základě nejasných kritérií, přičemž výběr navíc procházely pochybnosti veřejnosti o jeho motivaci. Výběrové řízení se nekonalo.
Výběrové řízení se nekonalo.
Výběrové řízení se nekonalo.
Výběrové řízení se nekoná.
Výběrové řízení se nekoná.
Výběrové řízení se nekoná.
Výběrové řízení se nekoná, jmenování je důsledkem výlučné pravomoci prezidenta republiky dle čl. 62 písm. k) Ústavy.
Dle § 6 zákona č. 6/1993 Sb., o České národní bance, může být členem bankovní rady jmenována pouze osoba, která je v oboru měnových záležitostí nebo finančního trhu uznávanou a zkušenou osobností.
Výběrové řízení se nekoná, jmenování je důsledkem výlučné pravomoci prezidenta republiky dle čl. 62 písm. k) Ústavy.
Dle § 47 zákona č. 6/1993 Sb., o České národní bance, instituce vytváří svůj vlastní rozpočet, který dle § 5 téhož předpisu schvaluje Bankovní rada. Způsob tvorby rozpočtu je tak stanoven zákonem.
Dle § 47 zákona č. 6/1993 Sb., o České národní bance, tvoří instituce svůj vlastní rozpočet, který není součástí státního rozpočtu, a je tak v tomto ohledu nezávislá. V zákoně o státním rozpočtu instituce není obsažena.
Financování instituce je založena na více zdrojích, které jsou ovšem zdroji vlastními. Jedná se například o výnosy z rozdílu v emisích měny (§ 19 zákona č. 6/1993 Sb.), obchodů na finančním trhu (§ 32 zákona č. 6/1993 Sb.) či z dluhopisů (§ 33 zákona č. 6/1993 Sb.). Dle § 47 zákona č. 6/1993 Sb. hradí instituce náklady na svou činnost ze svých výnosů, a zbytek odvádí do státního rozpočtu.
Výše platu není stanovena právním předpisem, dle § 5 bankovní rada určuje plat guvernéra, a guvernér plat ostatních členů bankovní rady. Tento způsob napomáhá nezávislosti instituce.
Platy zaměstnanců instituce určuje sama, což napomáhá její nezávislosti.
Děláme svou práci, protože nám není jedno, jak česká společnost vypadá a funguje. Pokud vám to také není jedno, přispějte nám. Budeme bojovat i za vás.