ČÚZK nemá právní základ v ústavním pořádku a je zakotven pouze na zákonné úrovni.
Evropský předpis nezávislost ČÚZK nepožaduje.
Zákonná úprava nestanoví, že by se ČÚZK nacházel v přímé hierarchii vlády, s ohledem na jeho postavení nejvyyšího správního úřadu tak nelze konstatovat, že by se nacházel v přímé hierarchii vlády.
Pravomoci ČÚZK mají svůj základ v zákoně, a to zejména v § 3 zákona č. 359/1992 Sb., o zeměměřičských a katastrálních orgánech.
Dle § 2 zákona č. 2/1969 Sb., kompetenční zákon, a § 1 zákona č. 359/1992 Sb., o zeměměřičských a katastrálních orgánech, je ČÚZK ústředním správním orgánem, nadřízený správní orgán tedy nezasahuje do jeho rozhodování.
S ohledem na absenci nadřízeného orgánu a pozici instituce jako dalšího ústředního orgánu státní správy dle § 2 zákona č. 2/1969 Sb., kompetenční zákon, dochází ke schvalování vnitřních předpisů v rámci instituce.
Pravomoci místopředsedy ČÚZK nejsou stanoveny na zákonné úrovni, upravují je pouze vnitřní předpisy ČÚZK
V souladu s § 1 odst. 2 zákona č. 359/1992 Sb., o zeměměřičských a katastrálních orgánech, je v čele ČÚZK předseda. Instituce tak není řízena kolektivním orgánem.
V souladu s § 1 odst. 2 zákona č. 359/1992 Sb., o zeměměřičských a katastrálních orgánech, je v čele ČÚZK předseda, kterého jmenuje a odvolává vláda. Vzhledem k tomu, že se nejedná o orgán kolektivní, nedochází k postupnému obměňování daného orgánu.
V souladu s § 1 odst. 2 zákona č. 359/1992 Sb., o zeměměřičských a katastrálních orgánech, je v čele ČÚZK předseda, kterého jmenuje a odvolává vláda. Způsob obsazování tedy není stanoven na ústavní úrovni.
V minulosti nedošlo k výměně předsedy ČÚZK krátce po uvedení nových ministrů do úřadu.
Délka mandátu předsedy ČÚZK je dle § 54 odst. 1 zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě, omezena na dobu 5 let. Délka mandátu je tedy delší než funkční období vlády, která v souladu s § 1 odst. 2 zákona č. 359/1992 Sb., o zeměměřičských a katastrálních orgánech, předsedu ČÚZK do funkce jmenuje.
Dle § 2 odst. 1 písm. c) zákona č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, je předseda ČÚZK, jakožto vedoucí ústředního správního orgánu, pro účely daného zákona veřejným funkcionářem, a vztahují se na něj tedy omezení vyplývající z tohoto zákona. Nesmí tak, mimo jiné, podnikat nebo provozovat jinou samostatnou výdělečnou činnost.
Předseda ČÚZK jako vedoucí služebního úřadu je představeným ve smyslu zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě, a jako takový nesmí dle § 80 téhož zákona po dobu výkonu funkce vykonávat žádnou funkci v politické straně nebo v politickém hnutí.
Dle veřejně dostupných informací není předseda ČÚZK Karel Štencel členem politické strany, ani v minulosti nezastával žádnou politickou funkci.
Na webových stránkách ČÚZK je uveřejněn kompletní životopis předsedy ČÚZK a dalších předních pracovníků.
Dle § 1 odst. 2 zákona č. 359/1992 Sb., o zeměměřičských a katastrálních orgánech, předsedu ČÚZK jmenuje a odvolává vláda. Předseda ČÚZK jako vedoucí služebního úřadu je představeným ve smyslu zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě. Představeného je možné z funkce odvolat pouze za splnění podmínek stanovených v § 60 téhož zákona.
Dle § 1 odst. 2 zákona č. 359/1992 Sb., o zeměměřičských a katastrálních orgánech, předsedu ČÚZK jmenuje a odvolává vláda. K odvolání předsedy tedy není třeba interakce více aktérů.
Místopředseda ČÚZK jako současný ředitel sekce zeměměřictví a katastru nemovitostí je představeným ve smyslu zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě. Představeného je možné z funkce odvolat pouze za splnění podmínek stanovených v § 60 téhož zákona.
Jiní aktéři se nepodílejí na obsazování nižších vedoucích funkcionářů a zaměstnanců.
Funkce místopředsedy ČÚZK nemá svůj právní základ na zákonné úrovni. Tato funkce je upravena pouze vnitřními předpisy ČÚZK, konkrétně Statutem a Organizačním řádem ČÚZK.
Řídícím orgánem ČÚZK je dle § 1 odst. 2 zákona č. 359/1992 Sb., o zeměměřičských a katastrálních orgánech, předseda, kterého jmenuje a odvolává vláda. Vzhledem k tomu, že řídící orgán čítá jeden člen, nelze hovořit o obsazování členů do funkce různými institucemi.
V souladu s § 1 odst. 2 zákona č. 359/1992 Sb., o zeměměřičských a katastrálních orgánech, je v čele ČÚZK předseda, kterého jmenuje a odvolává vláda. Člen nejvyššího orgánu je do funkce jmenován kolektivním orgánem, vládou.
Řídícím orgánem ČÚZK je dle § 1 odst. 2 zákona č. 359/1992 Sb., o zeměměřičských a katastrálních orgánech, předseda, kterého jmenuje a odvolává vláda. Na volbě, respektive jmenování se podílí pouze jeden orgán, vláda.
V souladu s článkem 5 Statutu ČÚZK ze dne 10. 6. 2004, je místopředseda jmenován předsedou ČÚZK. Obsazování do funkce zástupce vedoucího úřadu je tedy ve výhradní kompetenci instituce.
V souladu s § 1 odst. 2 zákona č. 359/1992 Sb., o zeměměřičských a katastrálních orgánech, je v čele ČÚZK předseda, kterého jmenuje a odvolává vláda. Výběr předsedy se řídí zákonem o státní službě. Dle § 54 zákona č. 234/2014 Sb. o státní službě je na obsazení služebního místa předsedy ČÚZK vyhlašováno výběrové řízení.
Poslední výběrové řízení na pozici předsedy ČÚZK bylo vyhlášeno dne 5. 9. 2023. Nesplnilo však všechna níže vymezená kritéria transparentnosti.
Výzva k podání přihlášek uchazečů k poslednímu konanému výběrovému řízení byla zveřejněna na úřední desce Úřadu vlády.
V rámci posledního konaného výběrového řízení na pozici předsedy ČÚZK, které bylo vyhlášeno dne 5. 9. 2023, uchazeči neměli více než 21 dní na podání přihlášky.
V rámci posledního konaného výběrového řízení na pozici předsedy ČÚZK, které bylo vyhlášeno dne 5. 9. 2023, měli uchazeči předložit mimo životopis a motivační dopis i písemnou práci na téma Koncepce řízení a klíčové úkoly Českého úřadu zeměměřického a katastrálního. Uchazeči tedy předkládali ve výběrovém řízení projekt nebo vizi řízení.
Seznam členů komise obsahuje příslušné usnesení vlády. Mimo něj však informaci nelze zjistit, a tento způsob zveřejnění s ohledem na jeho velmi obtížnou dohledatelnost nepovažujeme za pro veřejnost dostatečný.
Výběrová komise v posledním výběrovém řízení splňuje podmínku obsazení členy alespoň tří různých institucí. Složení komise lze nalézt v příslušném usnesení vlády.
V souladu se zákonem č. 234/2014 Sb., o státní službě, se může uchazeč do výběrového řízení přihlásit na základě vlastního rozhodnutí a bez potřeby nominace jiným aktérem.
V souladu s § 54 odst. 3 zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě, se výběrového řízení může zúčastnit osoba, která v uplynulých 15 letech vykonávala nejméně po dobu 4 let činnosti uvedené v § 5 téhož zákona nebo činnosti obdobné, z toho nejméně po dobu 3 let ve vedoucí funkci nebo jako člen statutárního orgánu právnické osoby.
Zákonná úprava nestanoví podmínku veřejného slyšení uchazečů o funkci.
Dle § 2 zákona č. 2/1969 Sb., kompetenční zákon, a § 1 zákona č. 359/1992 Sb., o zeměměřičských a katastrálních orgánech, je ČÚZK ústředním správním orgánem. Jakožto ústřední správní orgán je ČÚZK v souladu s § 10 zákona č. 218/2000 Sb., rozpočtová pravidla, financován ze samostatné kapitoly státního rozpočtu. Způsob tvorby rozpočtu je tedy stanoven v zákoně.
Dle § 2 zákona č. 2/1969 Sb., kompetenční zákon, a § 1 zákona č. 359/1992 Sb., o zeměměřičských a katastrálních orgánech, je ČÚZK ústředním správním orgánem. Jakožto ústřední správní orgán je ČÚZK v souladu s § 10 zákona č. 218/2000 Sb., rozpočtová pravidla, financován ze samostatné kapitoly státního rozpočtu.
Dle § 2 zákona č. 2/1969 Sb., kompetenční zákon, a § 1 zákona č. 359/1992 Sb., o zeměměřičských a katastrálních orgánech, je ČÚZK ústředním správním orgánem. Jakožto ústřední správní orgán je ČÚZK v souladu s § 10 zákona č. 218/2000 Sb., rozpočtová pravidla, financován ze samostatné kapitoly státního rozpočtu. Instituce tak není financována z více zdrojů.
Výše platů nejvyššího orgánu je stanovena nařízením vlády č. 304/2014 Sb., o platových poměrech státních zaměstnanců
Výše platu zaměstnanců je stanovena nařízením vlády č.304/2014 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě
Děláme svou práci, protože nám není jedno, jak česká společnost vypadá a funguje. Pokud vám to také není jedno, přispějte nám. Budeme bojovat i za vás.