NBÚ nemá právní základ v ústavním pořádku a je zakotven pouze na zákonné úrovni.
Evropský předpis nezávislost NBÚ nepožaduje.
Dle § 136 zákona č. 412/2005 Sb. o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti, je v čele NBÚ ředitel, který je odpovědný předsedovi vlády nebo pověřenému členovi vlády.
Pravomoci NBÚ mají svůj základ v zákoně, a to zejména v § 137 zákona č. 412/2005 Sb. o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti.
Dle § 2 zákona č. 2/1969 Sb., kompetenční zákon, a § 136 zákona č. 412/2005 Sb. o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti, je NBÚ ústředním správním orgánem, nadřízený správní orgán tedy nezasahuje do jeho rozhodování. Limit této nezávislosti je však vyjádřen v § 136 téhož zákona, kde je stanoveno, že ředitel NBÚ je odpovědný předsedovi vlády nebo pověřenému členovi vlády.
S ohledem na absenci nadřízeného orgánu a pozici instituce jako dalšího ústředního orgánu státní správy dle § 2 zákona č. 2/1969 Sb., kompetenční zákon, dochází ke schvalování vnitřních předpisů v rámci instituce.
V souladu s § 136 zákona č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti, je v čele NBÚ ředitel, který nemá žádné zástupce. Pravomoci zástupců tak nejsou stanoveny na zákonné úrovni.
Dle § 136 zákona č. 412/2005 Sb. o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti, je v čele NBÚ ředitel, a instituce tak není řízena kolektivním orgánem.
Dle § 136 zákona č. 412/2005 Sb. o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti, je v čele NBÚ ředitel, kterého do funkce jmenuje a odvolává vláda po projednání ve výboru Poslanecké sněmovny příslušném ve věcech bezpečnosti. Vzhledem k tomu, že se nejedná o orgán kolektivní, nedochází k postupnému obměňování daného orgánu.
Dle § 136 zákona č. 412/2005 Sb. o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti, je v čele NBÚ ředitel, kterého do funkce jmenuje a odvolává vláda po projednání ve výboru Poslanecké sněmovny příslušném ve věcech bezpečnosti. Způsob obsazování do funkce tedy není stanoven na ústavní úrovni.
Funkce ředitele NBÚ byla v minulosti několikrát obsazena krátce po jmenování vlády. Stalo se tak u ředitele Tomáše Kadlece, kterého do funkce jmenovala vláda Miloše Zemana a u ředitele Dušana Navrátila, kterého do funkce jmenovala vláda Mirka Topolánka. Jde však o starší případy. Kritérium tak bylo naplněno.
Délka mandátu ředitele NBÚ jako nejvyššího orgánu není časově omezena.
Dle § 2 odst. 1 písm. c) zákona č. 159/2006 Sb. je ředitel NBÚ, jakožto vedoucí ústředního správního orgánu, pro účely daného zákona veřejným funkcionářem, a vztahují se na něj tedy omezení vyplývající z tohoto zákona. Nesmí tak, mimo jiné, podnikat nebo provozovat jinou samostatnou výdělečnou činnost.
Ze zákona explicitně neplyne zákaz politické participace pro členy nejvyššího orgánu.
Dle veřejně dostupných informací se současný předseda NBÚ Jan Čuřín nikdy poloticky neangažoval.
Na webových stránkách NBÚ je uveřejněn kompletní životopis ředitele NBÚ.
Dle § 136 zákona č. 412/2005 Sb. o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti, ředitele NBÚ odvolává vláda a v zákoně není taxativně stanoven výčet okolností, za kterých tak může učinit.
Dle § 136 zákona č. 412/2005 Sb. o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti, ředitele NBÚ odvolává vláda, není tedy nutná interakce více aktérů.
V souladu s § 136 zákona č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti, je v čele NBÚ ředitel, který nemá žádné zástupce. Pro odvolávání zástupců tak pravidla nejsou stanovena.
Jiní aktéři se nepodílejí na obsazování nižších vedoucích funkcionářů a zaměstnanců.
V souladu s § 136 zákona č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti, je v čele NBÚ ředitel, který nemá žádné zástupce.
Řídícím orgánem NBÚ je dle § 136 zákona č. 412/2005 Sb. o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti, ředitel, kterého do funkce jmenuje a odvolává vláda po projednání ve výboru Poslanecké sněmovny příslušném ve věcech bezpečnosti. Vzhledem k tomu, že řídící orgán čítá jeden člen, nelze hovořit o obsazování členů do funkce různými institucemi.
Dle § 136 zákona č. 412/2005 Sb. o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti, je v čele NBÚ ředitel, kterého do funkce jmenuje a odvolává vláda po projednání ve výboru Poslanecké sněmovny příslušném ve věcech bezpečnosti. Člen nejvyššího orgánu je do funkce jmenován kolektivním orgánem, vládou.
Řídícím orgánem NBÚ je dle § 136 zákona č. 412/2005 Sb. o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti, ředitel, kterého do funkce jmenuje a odvolává vláda po projednání ve výboru Poslanecké sněmovny příslušném ve věcech bezpečnosti. Na volbě, respektive jmenování se podílí pouze jeden orgán, vláda.
V souladu s § 136 zákona č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti, je v čele NBÚ ředitel, který nemá žádné zástupce.
Jmenování je vyhrazeno vládě dle § 136 zákona č. 412/2005 Sb. o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti, výběrové řízení tak není vyžadováno.
Výběrové řízení se nekonalo
Výběrové řízení se nekonalo
Výběrové řízení se nekonalo.
Výběrové řízení se nekonalo.
Výběrové řízení se nekonalo.
Výběrové řízení se nekonalo.
Jmenování je vyhrazeno vládě dle § 136 zákona č. 412/2005 Sb. o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti, výběrové řízení tak není vyžadováno.
V zákonné úpravě nejsou stanoveny podmínky relevantní praxe pro výkon funkce ředitele NBÚ.
Zákon nestanoví podmínku veřejného slyšení uchazečů o funkci.
Dle § 2 zákona č. 2/1969 Sb., kompetenční zákon, a § 136 zákona č. 412/2005 Sb. o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti, je NBÚ ústředním správním orgánem. Jakožto ústřední správní orgán je NBÚ v souladu s § 10 zákona č. 218/2000 Sb., rozpočtová pravidla, hrazen ze samostatné kapitoly státního rozpočtu. Způsob tvorby rozpočtu je tak stanoven v zákoně.
Dle § 2 zákona č. 2/1969 Sb., kompetenční zákon, a § 136 zákona č. 412/2005 Sb. o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti, je NBÚ ústředním správním orgánem. Jakožto ústřední správní orgán je NBÚ v souladu s § 10 zákona č. 218/2000 Sb., rozpočtová pravidla, hrazen ze samostatné kapitoly státního rozpočtu.
Dle § 2 zákona č. 2/1969 Sb., kompetenční zákon, a § 136 zákona č. 412/2005 Sb. o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti, je NBÚ ústředním správním orgánem. Jakožto ústřední správní orgán je NBÚ v souladu s § 10 zákona č. 218/2000 Sb., rozpočtová pravidla, hrazen ze samostatné kapitoly státního rozpočtu. Instituce tak není financována z více zdrojů.
Výše odměn a platů upravuje Platový řád Úřadu, který v souladu s § 136 zákona č. 412/2005 Sb. o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti, vydává ředitel Úřadu po jeho schválení rozpočtovým výborem Poslanecké sněmovny. Výše platu tak není stanovenaprávním předpisem.
Výše odměn a platů upravuje Platový řád Úřadu, který v souladu s § 136 zákona č. 412/2005 Sb. o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti, vydává ředitel Úřadu po jeho schválení rozpočtovým výborem Poslanecké sněmovny. Výše platu tak není stanovena právním předpisem.
Děláme svou práci, protože nám není jedno, jak česká společnost vypadá a funguje. Pokud vám to také není jedno, přispějte nám. Budeme bojovat i za vás.