VOP nemá právní základ v ústavním pořádku a je zakotven pouze na zákonné úrovni.
Evropské právo nepožaduje nezávislost VOP, ani nestanovuje jiné požadavky na tento úřad.
Zákonná úprava nestanoví, že by se VOP nacházel v přímé hierarchii vlády, a s ohledem na povahu instituce takové podřízení nelze dovodit.
Pravomoci VOP mají svůj základ v zákoně č. 349/1999 Sb, o veřejném ochránci práv a o ochránci práv dětí.
Ano, do pravomoci instituce nemůže zasahovat nadřízený orgán. VOP je dle § 5 zákona č. 349/1999 Sb, o veřejném ochránci práv a o ochránci práv dětí, nezávisý a nestranný orgán, který je odpovědný Poslanecké sněmovně. Poslanecká sněmovna ale nemůže do fungování VOP zasahovat.
Ano, dle § 25 odst. 1, 2 zákona č. 349/1999 Sb, o veřejném ochránci práv a o ochránci práv dětí, VOP vydává statut upravující organizaci a úkoly Kanceláře veřejného ochránce práv, která zajišťuje odborné, organizační a technické zázemí VOP.
Činnost zástupce VOP je obecně stanovena v § 2 odst. 4 zákona č. 349/1999 Sb., o veřejném ochránci práv a o ochránci práv dětí.
VOP je individuální orgán, který dle § 2 odst. 1 zákona č. 349/1999 Sb, o veřejném ochránci práv a o ochránci práv dětí, volí Poslanecká sněmovna.
Ze zákona č. 349/1999 Sb., o veřejném ochránci práv a o ochránci práv dětí, vyplývá, že VOP není řízen kolektivní orgánem, jde o individuální orgán, jehož činnost vykonává jedna zvolená osoba. Nedochází tedy k postupnému obměňování daného orgánu.
Dle § 2 odst. 1 zákona č. 349/1999 Sb, o veřejném ochránci práv a o ochránci práv dětí, volí VOP Poslanecká sněmovna z kandidátů, z nichž po dvou navrhuje prezident republiky a Senát. Způsob obsazování tedy není stanoven na ústavní úrovni.
V prosinci 2013 odstoupil z funkce VOP Pavel Varvařovský, 29. ledna 2014 byla jmenována vláda Bohuslava Sobotky, v únoru 2014 byla do funkce zvolena Anna Šabatová. Varvařovský oficiálně uvedl, že rezignoval z osobních důvodů (zdravotní důvodu). Nebyl ale spokojen s přístupem Poslanecké sněmovny k jeho úřadu a zvolení
Délka funkčního období VOP je dle § 2 odst. 1 zákona č. 349/1999 Sb., o veřejném ochránci práv a o ochránci práv dětí, 6 let. Délka mandátu je tak delší než funkční období vlády a prezidenta republiky.
Dle § 3 zákona č. 349/1999 Sb., o veřejném ochránci práv a o ochránci práv dětí, je funkce VOP neslučitelná s jinou funcí ve veřejné správě, s členstvím v politické straně nebo hnutí a částečně platí i omezení ohledně výdělečné činnosti.
Ano, dle § 3 zákona č. 349/1999 Sb., o veřejném ochránci práv a o ochránci práv dětí, platí pro VOP zákaz členství v politické straně nebo hnutí.
Stanislav Křeček byl v roce 1998 - 2013 poslancem Poslanecké sněmovny ČR za ČSSD, přičemž v roce 2013 byl zvolen zástupcem VOP a ukončil své členství v ČSSD. Zástupcem byl Křeček do prosince 2019, a v únoru 2020 byl zvolen VOP.
Na webových stránkách VOP je dostupný stručný medailonek VOP, který svým obsahem odpovídá životopisu.
Ano, § 6 zákona č. 349/1999 Sb., o veřejném ochránci práv a o ochránci práv dětí, taxativně vymezuje případy, kdy VOP pozbývá svou funkci a kdy je možné jej odvolat. Poslanecká sněmovna VOP odvolá z důvodu neslučitelnosti jeho funkce s výkonem zakázané výdělečné činnosti nebo členství v politické straně nebo hnutí.
Ne, dle § 6 zákona č. 349/1999 Sb., o veřejném ochránci práv a o ochránci práv dětí, odvolává VOP Poslanecká sněmovna. Není tak nutná interakce více aktérů.
Dle § 2 odst. 4 zákona č. 349/1999 Sb., o veřejném ochránci práv a o ochránci práv dětí, platí pro odvolání zástupce VOP stejná zákonná pravidla jako pro VOP.
Političtí aktéři se podílejí pouze na výběru a jmenování VOP a jeho zástupce.
Dle § 2 odst. 4 zákona č. 349/1999 Sb, o veřejném ochránci práv a o ochránci práv dětí, platí pro volbu zástupce VOP ustanovení o volbě VOP. Způsob obsazování tak je stanoven na zákonné úrovni
Ne, VOP je individuální orgán, který dle § 2 odst. 1 zákona č. 349/1999 Sb, o veřejném ochránci práv a o ochránci práv dětí, volí Poslanecká sněmovna.
Dle § 2 odst. 1 zákona č. 349/1999 Sb, o veřejném ochránci práv a o ochránci práv dětí, navrhuje Poslanecké sněmovně kandidáty prezident (individuální orgán) a Senát (kolektivní orgán).
Dle § 2 odst. 1 zákona č. 349/1999 Sb, o veřejném ochránci práv a o ochránci práv dětí, volí VOP Poslanecká sněmovna z kandidátů, z nichž po dvou navrhuje prezident republiky a Senát.
Dle § 2 odst. 4 zákona č. 349/1999 Sb, o veřejném ochránci práv a o ochránci práv dětí, platí pro volbu zástupce VOP ustanovení o volbě VOP. Zástupce VOP je tedy volen Poslaneckou sněmovnou.
Zákonná úprava ani evropský předpis nestanovuje povinnost konání výběrového řízení.
Výběrové řízení se nekonalo.
Výběrové řízení se nekonalo.
Výběrové řízení se nekoná.
Výběrové řízení se nekoná.
Výběrové řízení se nekoná.
Výběrové řízení se nekoná.
Dle § 2 odst. 1 zákona č. 349/1999 Sb, o veřejném ochránci práv a o ochránci práv dětí, volí VOP Poslanecká sněmovna z kandidátů, z nichž po dvou navrhuje prezident republiky a Senát. Konání výběrového řízení není zákonnou úpravou vyžadováno.
Dle § 2 odst. 2 zákona č. 349/1999 Sb., o veřejném ochránci práv a o ochránci práv dětí, může být VOP zvolen každý, kdo je volitelný do Senátu. Podmínka relevantní praxe není daná zákonem.
Zákonná úprava nestanoví podmínku veřejného slyšení uchazečů o funkci.
Ano, dle § 26 zákona č. 349/1999 Sb, o veřejném ochránci práv a o ochránci práv dětí, jsou výdaje VOP a Kanceláře VOP financovány ze samostatné kapitoly státního rozpočtu. Způsob tvorby rozpočtu je tak stanoven v zákoně.
Ano, dle § 26 zákona č. 349/1999 Sb, o veřejném ochránci práv a o ochránci práv dětí, jsou výdaje VOP a Kanceláře VOP financovány ze samostatné kapitoly státního rozpočtu.
Dle § 26 zákona č. 349/1999 Sb, o veřejném ochránci práv a o ochránci práv dětí, jsou výdaje VOP a Kanceláře VOP financovány ze samostatné kapitoly státního rozpočtu. Činnost instituce tak není financována z více zdrojů.
Dle § 8 zákona č. 349/1999 Sb., o veřejném ochránci práv a o ochránci práv dětí, náleží VOP stejný plat jako prezidentovi NKÚ. Dle § 46 zákona o NKÚ se platy prezidenta, víceprezidenta a členů NKÚ řídí § 20 až 24 zákona č. 236/ 1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců EP, ve znění zákona č. 626/ 2004 Sb. Plat VOP je tedy stanoven právním předpisem.
VOP jako samostatný individuální orgán zaměstnance nemá. Zázemí mu však zajišťuje dle § 25 zákona č. 349/1999 Sb., o veřejném ochránci práv a o ochránci práv dětí, Kancelář VOP, jakožto samostatná organizační složka státu. Plat zaměstnanců Kanceláře VOP je dle § 27 téhož zákona určena právními předpisy o platových poměrech zaměstnanců orgánů státní správy.
Děláme svou práci, protože nám není jedno, jak česká společnost vypadá a funguje. Pokud vám to také není jedno, přispějte nám. Budeme bojovat i za vás.