NÚKIB nemá právní základ v ústavním pořádku České republiky.
Evropské právo explicitně nezakotvuje formální garanci nezávislosti úřadu.
Zákon č. 181/2014 Sb.o kybernetické bezpečnosti v §21a stanoví, že v čele Úřadu je ředitel, kterého jmenuje po projednání ve výboru Poslanecké sněmovny příslušném ve věcech bezpečnosti vláda, která ho též odvolává. Ředitel Úřadu je odpovědný předsedovi vlády nebo pověřenému členovi vlády. Předpis však nestanoví, že by byl NÚKIB fakticky zařazen do přímé hierarchie vlády.
Pravomoce Úřadu jsou vymezeny v § 22 - § 27 zákona č. 181/2014 Sb., o kybernetické bezpečnosti. Námátkou se jedná o postavení NÚKIB, působnost NÚKIB, práva a povinnosti při kontrole, opatření k nápravě a sankce.
Nezávislé rozhodovací pravomoci tak, jak jsou vymezeny v zákoně o kybernetické bezpečnosti, nelze měnit nebo rušit prostřednictvím vlády, ministerstev ani jiných orgánů. V úvahu připadá pouze soudní přezkum prostřednictvím správní žaloby.
NÚKIB je ústřední správní úřad zřízený zákonem o kybernetické bezpečnosti, přičemž tento zákon nevyžaduje ke schválení statutu nebo organizačnímu řádu žádný nadřízený orgán. Organizační řád i statut NÚKIB schvaluje jeho ředitel.
Zákon č. 181/2014 Sb., o kybernetické bezpečnosti výslovně zmiňuje pouze ředitele úřadu, pravomoci místopředsedů (náměstků NÚKIB) výslovně neupravuje.
NÚKIB je dle § 21a zákona o kybernetické bezpečnosti řízen monokraticky, v jeho čele stojí ředitel, kterého jmenuje po projednání ve výboru Poslanecké sněmovny příslušném ve věcech bezpečnosti vláda, která ho též odvolává.
NÚKIB je dle § 21a zákona č. 181/2014 Sb., o kybernetické bezpečnosti, řízen monokraticky, v jeho čele stojí ředitel, kterého jmenuje po projednání ve výboru Poslanecké sněmovny příslušném ve věcech bezpečnosti vláda, která ho též odvolává. Vzhledem k tomu, že se nejedná o orgán kolektivní, nedochází k postupnému obměňování daného orgánu.
NÚKIB je dle § 21a zákona o kybernetické bezpečnosti řízen monokraticky, v jeho čele stojí ředitel, kterého jmenuje po projednání ve výboru Poslanecké sněmovny příslušném ve věcech bezpečnosti vláda, která ho též odvolává. Obsazení funkce ředitele NÚKIB tak má pouze zákonný, ovšam nikoli ústavní základ.
NÚKIB vznikl v srpnu roku 2017, funkci ředitele zastával nejprve Dušan Navrátil, následně Karel Řehka a aktuálně Lukáš Kintr. K odvolání Dušana Navrátila došlo 16. prosince 2019, v době druhé vlády Andreje Babiše, která byla jmenována 27. června 2018, Navrátil tak byl odvolán po téměř roce a půl po jmenování nové vlády. V případě Karla Řehky šlo o plánovanou výměnu z důvodu jeho jmenování náčelníkem Generálního štábu Armády ČR.
Délka mandátu není ze zákona nijak určena.
Na ředitele NÚKIB jakožto vedoucího ústředního správního úřadu spadá definice veřejného funkcionáře dle zákona č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů (dopadá tak na něj oznamovací povinnost, zákaz podnikání etc. Dále dle zákona č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací, musí disponovat osvědčením fyzické osoby pro konkrétní stupeň utajení, jinak by z povahy své funkce nemohl vykonávat úřad do všech důsledků.
Současná právní úprava nezakazuje řediteli NÚKIB být členem politické strany nebo politického hnutí.
Dle veřejně dostupných informací není předseda Lukáš Kintr členem politické strany, ani v minulosti nezastával žádnou politickou funkci.
Na webu NÚKIB lze najít o řediteli dva odstavce, neobsahují údaje o vzdělání, pouze informace od roku 2015, kdy nastoupil jako auditor kybernetické bezpečnosti do Národního centra kybernetické bezpečnosti, později působil jako vedoucí oddělení kontroly NÚKIB a následně se posunul na pozici náměstka ředitele NÚKIB.
Zákon č. 181/2014 Sb., v § 21 a stanoví, že ředitele NÚKIB jmenuje vláda, která ho též odvolává. Může tak učinit i bez udání důvodů.
K odvolání ředitele NÚKIB není zapotřebí interakce více institucí, pouze vlády jako celku, jak vyplývá z §21a zákona č. 181/2014 Sb., o kybernetické bezpečnosti.
Zákon č. 181/2014 Sb., o kybernetické bezpečnosti nijak neupravuje pravidla pro odvolání místopředsedů (náměstků NÚKIB).
Obsazování nižších vedoucích funkcionářů a zaměstnanců je v kompetenci NÚKIB, jiní aktéři se na nich nepodílejí.
Způsob obsazování funkce zástupce ředitele NÚKIB je upraven obecně prostřednictvím zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě. O přijetí náměstka rozhoduje ředitel NÚKIB na základě výběrového řízení.
Zákon č. 181/2014 Sb.o kybernetické bezpečnosti v §21a stanoví, že v čele Úřadu je ředitel, kterého jmenuje po projednání ve výboru Poslanecké sněmovny příslušném ve věcech bezpečnosti vláda, která ho též odvolává. NÚKIB nemá kolektivní řídící orgán, nemůže tak být obsazován různými institucemi.
Zákon č. 181/2014 Sb.o kybernetické bezpečnosti v §21a stanoví, že v čele Úřadu je ředitel, kterého jmenuje po projednání ve výboru Poslanecké sněmovny příslušném ve věcech bezpečnosti vláda, která ho též odvolává. Rozhodnutí o výběru kandidáta na místo ředitele NÚKIB přísluší vládě, a je tedy kolektivní.
Zákon č. 181/2014 Sb.o kybernetické bezpečnosti v §21a stanoví, že v čele Úřadu je ředitel, kterého jmenuje po projednání ve výboru Poslanecké sněmovny příslušném ve věcech bezpečnosti vláda, která ho též odvolává. Rozhodnutí o výběru kandidáta na místo ředitele NÚKIB přísluší vládě, a je tedy kolektivní, žádný jiný orgán se však na rozhodnutí nepodílí.
Způsob obsazování funkce zástupce ředitele NÚKIB je upraven obecně prostřednictvím zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě. Přijetí náměstka (zástupce vedoucího úřadu) je tedy v kompetenci ředitele NÚKIB, který rozhoduje na základě výběrového řízení.
Zákon č. 181/2014 Sb.o kybernetické bezpečnosti v §21a stanoví, že v čele Úřadu je ředitel, kterého jmenuje po projednání ve výboru Poslanecké sněmovny příslušném ve věcech bezpečnosti vláda, která ho též odvolává. Zákon nevyžaduje konání výběrového rízení na post ředitele NÚKIB a nestanoví tak ani jiný právní předpis, na který by ČR neměla absolutní vliv.
Předseda vlády Andrej Babiš vyhlásil výběrové řízení na pozici nového ředitele NÚKIB 8. ledna 2020. Výběrová komise byla složena z pěti členů, včetně ředitelů zpravodajských služeb a dalších odborníků. Na základě tohoto výběrového řízení byl 20. března jmenován ředitelem NÚKIB generál Karel Řehka. V roce 2022 byl do funkce ředitele NÚKIB jmenován dosavadní náměstek Lukáš Kintr, který NÚKIB vede i v současné době. Před jeho jmenováním však neproběhlo veřejné výběrové řízení. Jeho jmenování bylo schváleno vládou po projednání ve sněmovním výboru pro bezpečnost. Transparentní výběrové řízení se tak konalo v roce 2020, od té doby však nikoliv
Předseda vlády Andrej Babiš vyhlásil výběrové řízení na pozici nového ředitele NÚKIB 8. ledna 2020. Náplň pracovního místa, místo služebního působiště, předpokládaný termín ustanovení na pracovní místo a další konkrétní požadavky a informace byly zveřejněny na webových stránkách vlády v sekci Nabídka zaměstnání, od té doby se však transparentní výběrové řízení nekonalo.
Z dostupných zdrojů nelze ověřit, zda v roce 2020, kdy předseda vlády Andrej Babiš vyhlásil výběrové řízení na pozici ředitele NÚKIB měli uchazeči alespoň 21 dní na přípravu podání přihlášek do výběrovéhp řízení. V roce 2022 byl jmenován dosavadní náměstek, kdy výběrové řízení nebylo vyhlášeno vůbec.
Ve výběrovém řízení na ředitele NÚKIB v roce 2020 byla jedním z materiálů, který měli uchazeči doložit písemná práce na téma "Koncepce NÚKIB v krátkodobém a dlouhodobém horizontu". Kandidáti tak předkládali projekt nebo vizi řízení.
Průběh konkurzu na ředitele NÚKIB v roce 2020 podléhal sedmičlenné výběrové komisi, v níž zasedali šéfové všech tří tajných služeb, vládní zmocněnec pro IT Vladimír Dzurilla či náměstek ministra vnitra pro bezpečnost Jiří Nováček. Opozici v komisi reprezentovali poslankyně Jana Černochová (ODS) nebo pirátský komunální zastupitel s bohatou praxí z IT oboru Patrick Zandl. Seznam členů komise byl teedy zveřejněn
Ve výběrovém řízení v roce 2020 zasedali ve výběrové komisi šéfové všech tří tajných služeb, vládní zmocněnec pro IT Vladimír Dzurilla či náměstek ministra vnitra pro bezpečnost Jiří Nováček. Komise tak byla složena z alespoň tří různých institucí.
Zákon č. 181/2014 Sb.o kybernetické bezpečnosti v §21a stanoví, že v čele Úřadu je ředitel, kterého jmenuje po projednání ve výboru Poslanecké sněmovny příslušném ve věcech bezpečnosti vláda, která ho též odvolává. Způsob výběru není podrobně upraven, není stanoveno výběrové řízení, pevné funkční období, ani kvalifikační předpoklady a hrozí tak riziko politizace této pozice, kdy absence výběrového řízení a možnost vládní výměny z důvodu politického rozhodnutí mohou ohrozit vnímání nezávislosti tohoto orgánu.
Neexistuje zákonem stanovený požadavek na relevantní praxi pro ředitele NÚKIB. Explicitní požadavek na zkušenost v oboru IT či kybernetické bezpečnosti neobsahovaly ani podmínky výběrového řízení, které se konalo v roce 2020.
Neexistuje zákonem stanovený požadavek na veřejné slyšení uchazečů o funkci ředitele NÚKIB.
Způsob tvorby rozpočtu NÚKIB upravuje zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, a každoroční zákon o státním rozpočtu. Způsob tvorby rozpočtu je tak stanoven v zákoně.
Zákon č. 181/2014 Sb.o kybernetické bezpečnosti v §21 stanoví, že příjmy a výdaje NÚKIB tvoří samostatnou kapitolu státního rozpočtu.
Základním zdrojem financování NÚKIB je státní rozpočet, v němž má svou samostatnou rozpočtovou kapitolu.
Výše platů nejvyššího orgánu je stanovena nařízením vlády č. 341/2017 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě.
Výše platu zaměstnanců je stanovena nařízením vlády č. 341/2017 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě
Děláme svou práci, protože nám není jedno, jak česká společnost vypadá a funguje. Pokud vám to také není jedno, přispějte nám. Budeme bojovat i za vás.