ČBÚ nemá právní základ v ústavním pořádku a je zakotven pouze na zákonné úrovni.
Evropský předpis nezávislost ČBÚ nepožaduje.
Zákonná úprava nestanoví, že by se ČBÚ nacházel v přímé hierarchii vlády, s ohledem na jeho postavení nejvyyšího správního úřadu tak nelze konstatovat, že by se nacházel v přímé hierarchii vlády.
Pravomoci ČBÚ mají svůj základ v zákoně č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a státní báňské správě.
Dle § 2 zákona č. 2/1969 Sb., kompetenční zákon, a § 38 odst. 1 písm. b) zákona č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a státní báňské správě, je ČBÚ ústředním správním orgánem, nadřízený správní orgán tedy nezasahuje do jeho rozhodování.
S ohledem na absenci nadřízeného orgánu a pozici ČBÚ jako dalšího ústředního orgánu státní správy dle § 2 zákona č. 2/1969 Sb., kompetenční zákon, dochází ke schvalování vnitřních předpisů v rámci instituce.
Pravomoci zástupce předsedy ČBÚ nejsou stanoveny na zákonné úrovni, upravují je pouze vnitřní předpisy ČBÚ.
V souladu s § 38 odst. 3 zákona č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a státní báňské správě, je v čele ČBÚ předseda. Instituce tak není řízena kolektivním orgánem.
V souladu s § 38 odst. 3 zákona č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a státní báňské správě, je v čele ČBÚ předseda, kterého jmenuje a odvolává vláda. Vzhledem k tomu, že se nejedná o orgán kolektivní, nedochází k postupnému obměňování daného orgánu.
V souladu s § 38 odst. 3 zákona č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a státní báňské správě, je v čele ČBÚ předseda, kterého jmenuje a odvolává vláda. Způsob obsazování tedy není stanoven na ústavní úrovni.
V minulosti nedošlo k výměně předsedy ČBÚ krátce po uvedení nových ministrů do úřadu.
Délka mandátu předsedy ČBÚ je dle § 54 odst. 1 zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě, omezena na dobu 5 let. Délka mandátu je tedy delší než funkční období vlády, která v souladu s § 38 odst. 3 zákona č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a státní báňské správě, předsedu ČBÚ do funkce jmenuje.
Dle § 2 odst. 1 písm. c) zákona č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, je předseda ČBÚ, jakožto vedoucí ústředního správního orgánu, pro účely daného zákona veřejným funkcionářem, a vztahují se na něj tedy omezení vyplývající z tohoto zákona. Nesmí tak, mimo jiné, podnikat nebo provozovat jinou samostatnou výdělečnou činnost.
Předseda ČBÚ jako vedoucí služebního úřadu je představeným ve smyslu zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě, a jako takový nesmí dle § 80 téhož zákona po dobu výkonu funkce vykonávat žádnou funkci v politické straně nebo v politickém hnutí.
Dle veřejně dostupných informací není předseda Martin Štemberka členem politické strany, ani v minulosti nezastával žádnou politickou funkci.
Na webových stránkách ČBÚ je uveřejněn kompletní životopis předsedy ČBÚ a zástupce předsedy ČBÚ.
Dle § 38 odst. 3 zákona č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a státní báňské správě, předsedu ČBÚ jmenuje a odvolává vláda. Předseda ČBÚ jako vedoucí služebního úřadu je představeným ve smyslu zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě. Představeného je možné z funkce odvolat pouze za splnění podmínek stanovených v § 60 téhož zákona.
Dle § 38 odst. 3 zákona č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a státní báňské správě, předsedu ČBÚ jmenuje a odvolává vláda. K odvolání předsedy tedy není třeba interakce více aktérů.
Zástupce ČBÚ jako současný ředitel sekce báňské správy je představeným ve smyslu § 9 zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě. Představeného je možné z funkce odvolat pouze za splnění podmínek stanovených v § 60 téhož zákona.
Jiní aktéři se nepodílejí na obsazování nižších vedoucích funkcionářů a zaměstnanců.
Funkce zástupce předsedy ČBÚ nemá svůj právní základ na zákonné úrovni.
Řídícím orgánem ČBÚ je dle § 38 odst. 3 zákona č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a státní báňské správě, předseda, kterého jmenuje a odvolává vláda. Vzhledem k tomu, že řídící orgán čítá jeden člen, nelze hovořit o obsazování členů do funkce různými institucemi.
V souladu s § 38 odst. 3 zákona č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a státní báňské správě, je v čele ČBÚ předseda, kterého jmenuje a odvolává vláda. Člen nejvyššího orgánu je do funkce jmenován kolektivním orgánem, vládou.
Řídícím orgánem ČBÚ je dle § 38 odst. 3 zákona č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a státní báňské správě, předseda, kterého jmenuje a odvolává vláda. Na volbě, respektive jmenování se podílí pouze jeden orgán, vláda.
S ohledem na absenci odlišné právní úpravy je obsazování funkce zástupce instituce jakožto ústředního správního úřadu v rukou instituce ssamotné.
V souladu s § 38 odst. 3 zákona č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a státní báňské správě, je v čele ČBÚ předseda, kterého jmenuje a odvolává vláda. Výběr předsedy se řídí zákonem o státní službě. Dle § 54 zákona č. 234/2014 Sb. o státní službě je na obsazení služebního místa předsedy ČBÚ vyhlašováno výběrové řízení.
Poslední výběrové řízení na pozici předsedy ČBÚ bylo vyhlášeno dne 10. 7. 2023. Nesplnilo však všechna níže vymezená kritéria transparentnosti.
Výzva k podání přihlášek uchazečů k poslednímu konanému výběrovému řízení byla zveřejněna na úřední desce Ministerstva průmyslu a obchodu.
V rámci posledního konaného výběrového řízení na pozici předsedy ČBÚ, které bylo vyhlášeno dne 10. 7. 2023, uchazeči měli více než 21 dní na podání přihlášky.
V rámci posledního konaného výběrového řízení na pozici předsedy ČBÚ, které bylo vyhlášeno dne 10. 7. 2023, měli uchazeči předložit životopis a motivační dopis. Uchazeči tedy nepředkládali ve výběrovém řízení projekt nebo vizi řízení.
Seznam členů komise obsahuje příslušné usnesení vlády. Mimo něj však informaci nelze zjistit, a tento způsob zveřejnění s ohledem na jeho velmi obtížnou dohledatelnost nepovažujeme za pro veřejnost dostatečný.
Na základě připomínky ČÚZK, jsme našli seznam, nutno změnit následující textaci: Seznam členů komise k poslednímu výběrovému řízení, které bylo vyhlášené dne 10. 7. 2023, zveřejněn není.
V souladu se zákonem č. 234/2014 Sb., o státní službě, se může uchazeč do výběrového řízení přihlásit na základě vlastního rozhodnutí a bez potřeby nominace jiným aktérem.
V souladu s § 54 odst. 3 zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě, se výběrového řízení může zúčastnit osoba, která v uplynulých 15 letech vykonávala nejméně po dobu 4 let činnosti uvedené v § 5 téhož zákona nebo činnosti obdobné, z toho nejméně po dobu 3 let ve vedoucí funkci nebo jako člen statutárního orgánu právnické osoby.
Zákonná úprava nestanoví podmínku veřejného slyšení uchazečů o funkci.
Dle § 2 zákona č. 2/1969 Sb., kompetenční zákon, a § 38 odst. 1 písm. b) zákona č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a státní báňské správě, je ČBÚ ústředním správním orgánem. Jakožto ústřední správní orgán je ČBÚ v souladu s § 10 zákona č. 218/2000 Sb., rozpočtová pravidla, financován ze samostatné kapitoly státního rozpočtu. Způsob tvorby rozpočtu je tedy stanoven v zákoně.
Dle § 2 zákona č. 2/1969 Sb., kompetenční zákon, a § 38 odst. 1 písm. b) zákona č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a státní báňské správě, je ČBÚ ústředním správním orgánem. Jakožto ústřední správní orgán je ČBÚ v souladu s § 10 zákona č. 218/2000 Sb., rozpočtová pravidla, financován ze samostatné kapitoly státního rozpočtu.
Dle § 2 zákona č. 2/1969 Sb., kompetenční zákon, a § 38 odst. 1 písm. b) zákona č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a státní báňské správě, je ČBÚ ústředním správním orgánem. Jakožto ústřední správní orgán je ČBÚ v souladu s § 10 zákona č. 218/2000 Sb., rozpočtová pravidla, financován ze samostatné kapitoly státního rozpočtu. Instituce tak není financována z více zdrojů.
Výše platů nejvyššího orgánu je stanovena nařízením vlády č. 304/2014 Sb., o platových poměrech státních zaměstnanců
Výše platu zaměstnanců je stanovena nařízením vlády č. 341/2017 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě
Děláme svou práci, protože nám není jedno, jak česká společnost vypadá a funguje. Pokud vám to také není jedno, přispějte nám. Budeme bojovat i za vás.