SSHR nemá právní základ v ústavním pořádku a je zakotven pouze na zákonné úrovni.
Evropský předpis nezávislost SSHR nepožaduje.
Zákonná úprava nestanoví, že by se SSHR nacházel v přímé hierarchii vlády, s ohledem na její postavení nejvyyšího správního úřadu tak nelze konstatovat, že by se nacházela v přímé hierarchii vlády. Co do své činnosti je však úkolována ministerstvem vnitra, a ve výsledku tak nelze konstatovat, že by na ní vláda neměla vliv.
Pravomoci SSHR mají svůj základ v zákoně č. 97/1993 Sb., o působnosti Správy státních hmotných rezerv, zákoně č. 241/2000 Sb., o hospodářských opatřeních pro krizové stavy a zákoně č. 189/1999 Sb., o nouzových zásobách ropy.
Dle § 2 zákona č. 2/1969 Sb., kompetenční zákon je SSHR dalším ústředním správním orgánem, nadřízený správní orgán tedy nezasahuje do jeho rozhodování.
V souladu s § 2 odst. 2 zákona č. 97/1993 Sb., o působnosti Správy státních hmotných rezerv, zásady činnosti a organizaci SSHR upravuje statut, který schvaluje vláda. Organizační řád tak není schvalován v rámci instituce.
Pravomoci místopředsedy SSHR nejsou stanoveny na zákonné úrovni, upravují je pouze vnitřní předpisy SSHR
V souladu s § 1 odst. 3 zákona č. 97/1993 Sb., o působnosti Správy státních hmotných rezerv, stojí v čele SSHR předseda, kterého jmenuje a odvolává vláda. Instituce tak není řízena kolektivním orgánem.
V souladu s § 1 odst. 3 zákona č. 97/1993 Sb., o působnosti Správy státních hmotných rezerv, stojí v čele SSHR předseda, kterého jmenuje a odvolává vláda. Vzhledem k tomu, že se nejedná o orgán kolektivní, nedochází k postupnému obměňování daného orgánu.
V souladu s § 1 odst. 3 zákona č. 97/1993 Sb., o působnosti Správy státních hmotných rezerv, stojí v čele SSHR předseda, kterého jmenuje a odvolává vláda a jeho výběr a jmenování se řídí zákonem o státní službě. Způsob obsazování funkce tak nemá ústavní základ.
V minulosti došlo k výměně předsedy SSHR krátce po uvedení nových ministrů do úřadu, a to v případě současného předsedy Ing. Pavla Švagra, CSc., který byl do funkce jmenován krátce po jmenování vlády Bohuslava Sobotky. Předešlý předseda úřadu Ing. Ondrej Páleník, MBA byl odvolán v návaznosti na kauzu Viktoriagruppe. Výměnu na postu předsedy úřadu, byť krátce po jmenování nové vlády, proto považujeme za legitimní, z formálního hlediska však kritérium nebylo splněno.
Délka mandátu předsedy SSHR je dle § 54 odst. 1 zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě, omezena na dobu 5 let. Délka mandátu je tedy delší než funkční období vlády, která v souladu s § 1 odst. 3 zákona č. 97/1993 Sb., o působnosti Správy státních hmotných rezerv, předsedu SSHR do funkce jmenuje.
Dle § 2 odst. 1 písm. c) zákona č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, je předseda SSHR, jakožto vedoucí ústředního správního orgánu, pro účely daného zákona veřejným funkcionářem, a vztahují se na něj tedy omezení vyplývající z tohoto zákona. Nesmí tak, mimo jiné, podnikat nebo provozovat jinou samostatnou výdělečnou činnost.
Předseda SSHR jako vedoucí služebního úřadu je představeným ve smyslu zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě, a jako takový nesmí dle § 80 téhož zákona po dobu výkonu funkce vykonávat žádnou funkci v politické straně nebo v politickém hnutí.
Pavel Švangr byl do roku 2021 členem ČSSD. Žádnou politickou funkci však nezastával.
Na webových stránkách SSHR je dostupný stručný medailonek předsedy SSHR, který svým obsahem odpovídá životopisu.
Dle § 1 odst. 3 zákona č. 97/1993 Sb., o působnosti Správy státních hmotných rezerv, předsedu SSHR jmenuje a odvolává vláda. Předseda SSHR jako vedoucí služebního úřadu je představeným ve smyslu zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě. Představeného je možné z funkce odvolat pouze za splnění podmínek stanovených v § 60 téhož zákona.
Dle § 1 odst. 3 zákona č. 97/1993 Sb., o působnosti Správy státních hmotných rezerv, předsedu SSHR jmenuje a odvolává vláda. Není tak nutná interakce více aktérů.
Místopředseda SSHR jako současný ředitel sekce řízení úřadu je představeným ve smyslu zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě. Představeného je možné z funkce odvolat pouze za splnění podmínek stanovených v § 60 téhož zákona.
Jiní aktéři se nepodílejí na obsazování nižších vedoucích funkcionářů a zaměstnanců.
Funkce zástupce předsedy SSHR není výslovně upravena v ústavním pořádku nebo zákoně. Tato funkce je upravena pouze vnitřními předpisy SSHR.
V souladu s § 1 odst. 3 zákona č. 97/1993 Sb., o působnosti Správy státních hmotných rezerv, stojí v čele SSHR předseda, kterého jmenuje a odvolává vláda. Vzhledem k tomu, že řídící orgán čítá jeden člen, nelze hovořit o obsazování členů do funkce různými institucemi.
V souladu s § 1 odst. 3 zákona č. 97/1993 Sb., o působnosti Správy státních hmotných rezerv, stojí v čele SSHR předseda, kterého jmenuje a odvolává vláda. Předseda SSHR je tak jmenován kolektivním orgánem, vládou.
V souladu s § 1 odst. 3 zákona č. 97/1993 Sb., o působnosti Správy státních hmotných rezerv, stojí v čele SSHR předseda, kterého jmenuje a odvolává vláda. Na volbě nejvyššího orgánu se tak podílí pouze jeden orgán, vláda.
Obsazování funkce místopředsedy SSHR je upraveno ve vnitřních předpisech SSHR a tak je, s ohledem na pozici instituce jakožo ústředního správního úřadu shledatelné, že je ve výlučné kompetenci SSHR.
V souladu s § 1 odst. 3 zákona č. 97/1993 Sb., o působnosti Správy státních hmotných rezerv, stojí v čele SSHR předseda, kterého jmenuje a odvolává vláda a jeho výběr, jmenování a odvolání se řídí zákonem o státní službě. Dle § 54 zákona č. 234/2014 Sb. o státní službě je na obsazení služebního místa předsedy SSHR vyhlašováno výběrové řízení.
Poslední výběrové řízení na pozici předsedy SSHR bylo vyhlášeno dne 10. 7. 2023. Nesplnilo však všechna níže vymezená kritéria transparentnosti.
Výzva k podání přihlášek uchazečů k poslednímu konanému výběrovému řízení byla zveřejněna na úřední desce Ministerstva průmyslu a obchodu.
V rámci posledního konaného výběrového řízení na pozici předsedy SSHR, které bylo vyhlášeno dne 10. 7. 2023, uchazeči měli více než 21 dní na podání přihlášky.
V rámci posledního konaného výběrového řízení na pozici předsedy SSHR, které bylo vyhlášeno dne 10. 7. 2023, měli uchazeči předložit motivační dopis a strukturovaný životopis. Kandidáti tak neměli povinnost předkládat projekt či vizi řízení.
Seznam členů komise obsahuje příslušné usnesení vlády. Mimo něj však informaci nelze zjistit, a tento způsob zveřejnění s ohledem na jeho velmi obtížnou dohledatelnost nepovažujeme za pro veřejnost dostatečný.
Komise v posledním výběrovém řízení splňuje podmínku zastoupení alespoň třech různých institucí. Její složení obsahuje příslušné usnesení vlády.
V souladu se zákonem č. 234/2014 Sb., o státní službě, se může uchazeč do výběrového řízení přihlásit na základě vlastního rozhodnutí a bez potřeby nominace jiným aktérem.
V souladu s § 54 odst. 3 zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě, se výběrového řízení může zúčastnit osoba, která v uplynulých 15 letech vykonávala nejméně po dobu 4 let činnosti uvedené v § 5 téhož zákona nebo činnosti obdobné, z toho nejméně po dobu 3 let ve vedoucí funkci nebo jako člen statutárního orgánu právnické osoby.
Zákonná úprava nestanoví podmínku veřejného slyšení uchazečů o funkci.
Dle § 2 zákona č. 2/1969 Sb., kompetenční zákon, a § 1 odst. 1 zákona č. 97/1993 Sb. o působnosti Správy státních hmotných rezerv, je SSHR ústředním správním orgánem. Jakožto ústřední správní orgán je SSHR v souladu s § 10 zákona č. 218/2000 Sb., rozpočtová pravidla, financován ze samostatné kapitoly státního rozpočtu. Způsob tvorby rozpočtu je tak stanoven v zákoně
Dle § 2 zákona č. 2/1969 Sb., kompetenční zákon, a § 1 odst. 1 zákona č. 97/1993 Sb. o působnosti Správy státních hmotných rezerv, je SSHR ústředním správním orgánem. Jakožto ústřední správní orgán je SSHR v souladu s § 10 zákona č. 218/2000 Sb., rozpočtová pravidla, financován ze samostatné kapitoly státního rozpočtu.
Dle § 2 zákona č. 2/1969 Sb., kompetenční zákon, a § 1 odst. 1 zákona č. 97/1993 Sb. o působnosti Správy státních hmotných rezerv, je SSHR ústředním správním orgánem. Jakožto ústřední správní orgán je SSHR v souladu s § 10 zákona č. 218/2000 Sb., rozpočtová pravidla, financován ze samostatné kapitoly státního rozpočtu. Instituce tak není financována z více zdrojů.
Výše platu nejvyššího orgánu je stanovena nařízením vlády č. 304/2014 Sb., o platových poměrech státních zaměstnanců
Výše platu zaměstnanců je stanovena nařízením vlády č. 341/2017 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě
Děláme svou práci, protože nám není jedno, jak česká společnost vypadá a funguje. Pokud vám to také není jedno, přispějte nám. Budeme bojovat i za vás.