NSA nemá právní základ v ústavním pořádku a je zakotvena pouze na zákonné úrovni.
Evropský předpis nepožaduje nezávislost NSA.
Zákonná úprava nestanoví, že by se NSA nacházela v přímé hierarchii vlády, s ohledem na její postavení nejvyyšího správního úřadu tak nelze konstatovat, že by se nacházela v přímé hierarchii vlády.
Pravomoci NSA mají svůj základ v zákoně č. 115/2001 Sb., o podpoře sportu.
Dle § 2 zákona č. 2/1969 Sb., kompetenční zákon a dle § 3 odst. 1 zákona č. 115/2001 Sb., o podpoře sportu, je NSA ústředním správním orgánem, nadřízený správní orgán tedy nezasahuje do jeho rozhodování.
S ohledem na absenci nadřízeného orgánu a pozici NSA jako dalšího ústředního orgánu státní správy dle § 2 zákona č. 2/1969 Sb., kompetenční zákon, dochází ke schvalování vnitřních předpisů v rámci instituce.
Pravomoci předsedy rady NSA jsou upraveny zákonem č. 115/2001 Sb., o podpoře sportu, a to zejména v ustanovení § 3c tohoto zákona.
V souladu s § 3 odst. 4 zákona č. 115/2001 Sb., o podpoře sportu, stojí v čele NSA rada NSA, která je složená z předsedy NSA, místopředsedy NSA a člena rady. Instituce je tak řízena kolektivním orgánem.
V souladu s § 3b odst. 2 zákona č. 115/2001 Sb., o podpoře sportu, jsou členové nejvyššího orgánu NSA jmenování vládou na funkční období 5 let. Zákonná úprava nestanoví podmínku postupné obměny těchto členů.
V souladu s § 3 odst. 4 zákona č. 115/2001 Sb., o podpoře sportu, stojí v čele NSA rada NSA, jejíž členy jmenuje a odvolává dle § 3b odst. 2 téhož zákona vláda na návrh předsedy vlády. Způsob obsazování tedy není stanoven na ústavní úrovni.
V minulosti nedošlo k výměně nejvyššího orgánu NSA krátce po uvedení nových ministrů do úřadu.
V souladu s § 3b odst. 2 zákona č. 115/2001 Sb., o podpoře sportu, jsou členové nejvyššího orgánu NSA jmenování vládou na funkční období 5 let. Délka mandátu člena nejvyššího orgánu je tedy vyšší než funkční obodbí vlády, která jej jmenuje.
V souladu s § 3b odst. 4 a odst. 5 zákona č. 115/2001 Sb., o podpoře sportu, je funkce člena nejvyššího orgánu NSA neslučitelná s funkcí prezidenta republiky, poslance nebo senátora, poslance Evropského parlamentu, člena vlády, člena Nejvyššího kontrolního úřadu, člena bankovní rady České národní banky, Veřejného ochránce práv a člena orgánu územního samosprávného celku, s výjimkou funkce neuvolněného člena zastupitelstva. Současně je též neslučitelná s výkonem funkce člena řídícího, dozorčího nebo kontrolního orgánu podnikajících osob, výkonem jakékoliv funkce ve sportovní organizaci a výkonem podnikatelské, poradenské nebo zprostředkovatelské činnosti a jiné výdělečné činnosti v oblasti sportu, s výjimkou činnosti vědecké, publicistické nebo pedagogické. Majetková účast členů nejvyššího orgánu NSA na obchodní společnosti podnikající v oblasti sportu je taktéž vyloučena. Pro členy nejvyššího orgánu tak platí omezení působení po dobu výkonu funkce.
V souladu s § 3b odst. 4 zákona č. 115/2001 Sb., o podpoře sportu, člen nejvyššího orgánu NSA nesmí zastávat funkci v politické straně nebo politickém hnutí.
Předseda Ondřej Šebek nezastával žádnou politickou funkci. Je však členem ODS, které dle veřejně dostupných informací v minulosti poskytl dar 30 000 Kč.
Na webových stránkách NSA nejsou životopisy nejvyšších představitelů veřejně přístupné.
V souladu s § 3b odst. 2 zákona č. 115/2001 Sb., o podpoře sportu, jsou členové nejvyššího orgánu NSA odvoláváni vládou na návrh předsedy vlády. Současně dle § 3b odst. 6 písm. b) téhož zákona funkce člena nejvyššího orgánu zaniká odvoláním, které musí být odůvodněno. Zákonná úprava tedy ukládá povinnost odůvodnit odvolání z funkce, avšak taxativní výčet podmínek odvolání nestanoví.
V souladu s § 3b odst. 2 zákona č. 115/2001 Sb., o podpoře sportu, jsou členové nejvyššího orgánu NSA odvoláváni vládou na návrh předsedy vlády. K odvolání člena nejvyššího orgánu není tedy nutná interakce více aktérů.
V souladu s § 3b odst. 2 zákona č. 115/2001 Sb., o podpoře sportu, jsou členové nejvyššího orgánu NSA odvoláván vládou na návrh předsedy vlády. Takové odvolání musí být dle § 3b odst. 6 písm. b) téhož zákona odůvodněno.
Jiní aktéři se nepodílejí na obsazování nižších vedoucích funkcionářů a zaměstnanců.
V souladu s § 3 odst. 4 zákona č. 115/2001 Sb., o podpoře sportu, stojí v čele NSA rada NSA. Předsedu NSA, který je současně předsedou rady NSA, v souladu s § 3b odst. 2 téhož zákona jmenuje a odvolává vláda na návrh předsedy vlády. Způsob obsazování funkce předsedy kolektivního orgánu je tedy stanoven v zákoně.
Dle § 3b odst. 2 zákona ř. 115/2001 Sb., o podpoře sportu, jsou členové rady NSA, tedy předseda, místopředseda a člen jmenováni a odvoláváni vládou na návrh předsedy vlády. Členové kolektivního orgánu tak nejsou obsazováni různými institucemi.
Dle § 3b odst. 2 zákona ř. 115/2001 Sb., o podpoře sportu, jsou členové rady NSA, tedy předseda, místopředseda a člen jmenováni a odvoláváni vládou na návrh předsedy vlády. Členové kolektivního orgánu tak jsou jmenováni kolektivním orgánem vládou. Nejsou však navrhováni kolektivním orgánem, neboť návrh na jmenování předkládá předseda vlády.
Dle § 3b odst. 2 zákona ř. 115/2001 Sb., o podpoře sportu, jsou členové rady NSA, tedy předseda, místopředseda a člen jmenováni a odvoláváni vládou na návrh předsedy vlády. Na volbě, respektive jmenování se tak podílí pouze vláda a její předseda.
V souladu s § 3 odst. 4 zákona č. 115/2001 Sb., o podpoře sportu, stojí v čele NSA rada NSA. Předsedu NSA, který je současně předsedou rady NSA, v souladu s § 3b odst. 2 téhož zákona jmenuje a odvolává vláda na návrh předsedy vlády. Způsob obsazování funkce zástupce nejvyššího orgánu tedy není ve výhradní kompetenci instituce.
zákonná úprava ani evropský předpis nestanovení povinnost konání výběrového řízení.
Výběrové řízení se nekonalo
Výběrové řízení se nekonalo
Výběrové řízení se nekonalo.
Výběrové řízení se nekoná.
Výběrové řízení se nekonalo
Výběrové řízení se nekonalo
Konání výběrového řízení není zákonnou úpravou vyžadováno a výběrové řízení se tak nekoná.
Dle § 3b odst. 3 písm. f) a písm. g) zákona č. 115/2001 Sb., o podpoře sportu, může být do funkce člena nejvyššího orgánu NSA jmenována pouze osoba, která má nejméně 5 let praxe v řídící funkci a má zkušenosti v oblasti organizace a administrativy sportu. Zákonná úprava tedy stanoví podmínku relevantní praxe.
Zákonná úprava nestanoví podmínku veřejného slyšení uchazečů o funkci.
Dle § 2 zákona č. 2/1969 Sb., kompetenční zákon, a § 3 odst. 1 zákona č. 115/2001 Sb., o podpoře sportu, je NSA ústředním správním orgánem. Jakožto ústřední správní orgán je NSA v souladu s § 10 zákona č. 218/2000 Sb., rozpočtová pravidla, financován ze samostatné kapitoly státního rozpočtu. Způsob tvorby rozpočtu je tedy stanoven v zákoně.
Dle § 2 zákona č. 2/1969 Sb., kompetenční zákon, a § 3 odst. 1 zákona č. 115/2001 Sb., o podpoře sportu, je NSA ústředním správním orgánem. Jakožto ústřední správní orgán je NSA v souladu s § 10 zákona č. 218/2000 Sb., rozpočtová pravidla, financován ze samostatné kapitoly státního rozpočtu.
Dle § 2 zákona č. 2/1969 Sb., kompetenční zákon, a § 3 odst. 1 zákona č. 115/2001 Sb., o podpoře sportu, je NSA ústředním správním orgánem. Jakožto ústřední správní orgán je NSA v souladu s § 10 zákona č. 218/2000 Sb., rozpočtová pravidla, financován ze samostatné kapitoly státního rozpočtu. Činnost instituce tak není financována z více zdrojů.
Výše platu nejvyššího orgánu je stanovena zákonem č. 236/1995 Sb., o platu představitelů státní moci, státních orgánů a soudců a poslanců Evr. Parlamentu.
Výše platu zaměstnanců je stanovena nařízením vlády č. 341/2017 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě
Děláme svou práci, protože nám není jedno, jak česká společnost vypadá a funguje. Pokud vám to také není jedno, přispějte nám. Budeme bojovat i za vás.