NKÚ je zakotven v čl. 97 Ústavy, který výslovně uvádí, že se jedná o nezávislý orgán. Instituce tak má svůj základ v ústavním pořádku.
Žádný evropský předpis výslovně nezakotvuje povinnost mít zřízený NKÚ. Z různých evropských předpisů vyplývají členským států požadavky na zajištění řádného hospodaření, institucionalizovaný rámec v podobě existence orgánu jako je NKÚ však není vyžadován.
NKÚ je dle § 97 Ústavy nezávislý kontrolní úřad. Jeho prezidenta a víceprezidenta jmenuje prezident republiky na návrh Poslanecké sněmovny - vláda se na procesu jmenování nepodílí. Vláda nemá pravomoc do činnosti NKÚ jakkoli zasahovat.
Činnost NKÚ a jeho pravomoci jsou stanoveny v zákoně č. 166/ 1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu.
Výsledkem kontrolní činnosti je kontrolní protokol, proti kterému je možné podat námitky. Pokud jim není vyhověno, lze se odvolat (§ 27 zákona č. 166/ 1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu). Proti rozhodnutí příslušného orgánu NKÚ jsou je již další odvolání nepřípustné (§ 27 odst. 6 zákona o NKÚ). Do rozhodnutí nemůže jiný orgán zasahovat.
Vnitřní předpisy schvaluje dle § 13 odst. 3 zákona č. 166/ 1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, kolegium Úřadu.
Zákon o NKÚ stanovuje pravomoci prezidenta NKÚ, víceprezidenta NKÚ (§8) i Kolegia NKÚ (prezident + víceprezident + ostatní členové NKÚ, § 13 zákona č. 166/ 1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu)
Kromě prezidenta NKÚ se na řízení podílí také jeho víceprezident a Kolegium Úřadu (§ 13 zákona č. 166/ 1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu).
Členové NKÚ, kteří spolu s prezidentem a víceprezidentem tvoří Kolegium, jsou voleni Poslaneckou sněmovnou na návrh prezidenta Úřadu. Na rozdíl od prezidenta a víceprezidenta NKÚ, kteří jsou do funkce jmenováni na devět let, není funkční období členů časově omezeno a končí pouze z důvodů uvedených v § 12 odst. 9 zákona č. 166/ 1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu. K obměně tedy postupně dochází, byt vzhledem k neomezenému funkčnímu období velmi sporadicky. Zákonem však není vyžadována.
Čl. 97 odst. 2 Ústavy zakotvuje, že prezidenta a víceprezidenta NKÚ jmenuje prezident republiky na návrh Poslanecké sněmovny. Část nejvyššího orgánu tak má co do jmenování svůj ústavní základ, a z hlediska nezávislsoti se tak jedná o posilující prvek.
Zákon č. 166/ 1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu stanovuje v § 10 odst. 9 pro prezidenta NKÚ devíteleté funkční období. Odvolání je možné pouze ze zákonem stanovených důvodů. K časté, účelové výměně, z principu dojít nemůže.
Délka trvání funkčního období je omezena pouze v případě prezidenta a víceprezidenta NKÚ (9 let, § 10 odst. 2 zákona č. 166/ 1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu). Ostatní členové NKÚ, kteří tvoří Kolegium, jsou jmenováni na dobu neurčitou.
Prezident a víceprezident NKÚ nesmí podle § 10 odst. 7 zákona č. 166/ 1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, zastávat jinou placenou funkci ani vykonávat výdělečnou činnost (s výj. např. výuka). Obdobné omezení platí i pro členy NKÚ (§ 12 odst. 8 zákona o NKÚ).
Člen NKÚ nesmí mít dle § 12 odst. 7 zákona č. 166/ 1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, v politické straně a hnutí funkci, samotné členství nevadí. Obdobné omezení platí i pro prezidenta a víceprezidenta (§ 10 odst. 6 zákona o NKÚ).
Současný prezident NKÚ Miloslav Kala v posledních letech žádnou politickou funkci v daném období nevykonával.
Na webu jsou online životopisy prezidenta a víceprezidenta NKÚ.
Odvolat prezidenta a víceprezidenta NKÚ může prezident republiky na návrh Poslanecké sněmovny pouze v případech stanovených § 10 odst. 9 zákona č. 166/ 1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu (nevykonává funkci po dobu delší než 6m + pravomocné rozhodnutí Kárné komory NKÚ ve kterém byl vysloven návrh na odvolání z funkce). Ostatní členy NKÚ je může odvolat Poslanecká sněmovna na základě pravomocného rozhodnutí Kárné komory Úřadu, ve kterém bylo navržené jejich odvolání z funkce.
Odvolání všech členů NKÚ, včetně jeho prezidenta a víceprezidenta je možné jen v taxativně stanovených případech. Dle § 10 odst. 8 písm. b) a 12 odst. 9 písm.) c) zákona č. 166/ 1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, je k tomu nutná součinnost prezidenta republiky a Poslanecké sněmovny.
Zákon stanovuje taxativní důvody pro odvolání nejen prezidenta a víceprezidenta NKÚ, ale i všech ostatních členů (§ 12 odst. 9 písm. c) zákona č. 166/ 1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu)
Političtí aktéři se podílejí pouze na výběru a jmenování prezidenta, víceprezidenta a členů NKÚ (kteří dohromady tvoří Kolegium). Zaměstnanci NKÚ nejsou ve státní službě. Jejich pracovní poměr se řídí zákoníkem práce, nestanoví-li zákon o NKÚ jinak.
Prezidenta NKÚ zastupuje víceprezident. Způsob jmenování víceprezidenta je obdobně jako způsob jmenování prezidenta zakotven v Ústavě, v čl. 97 odst. 2.
Členové NKÚ, kteří spolu s prezidentem a víceprezidentem tvoří jeho Kolegium, jsou voleni Poslaneckou sněmovnou, na návrh prezidenta NKÚ (§ 12 odst. 1 zákona č. 166/ 1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu). Prezident a viceprezident jsou však voleni za účasti prezidenta republiky, a podmínka plurality obsazování nejvyššího orgánu je tak splněna.
Členy NKÚ navrhuje prezident NKÚ (čl. 12 odst. 2 zákona č. 166/ 1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu)
Členy NKÚ volí na návrh jeho prezidenta Poslanecká sněmovna (§ 12 odst. 1 a 2 zákona č. 166/ 1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu).
Prezidenta NKÚ zastupuje víceprezident, kterého stejně jako prezidenta, jmenuje prezident republiky na návrh Poslanecké sněmovny (čl. 97 odst. 2 Ústavy)
Není žádný evropský předpis, který by explicitně vyžadoval konání výběrového řízení při obsazování vedoucích funkcí kontrolních úřadu. Evropské předpisy stanovují pouze obecné požadavky na transparentnost při kontrolních činnostech.
Výběrové řízení do vedení NKÚ se nekoná. Kandidáty na prezidenta a víceprezidenta navrhují obvykle poslanci, případně poslanecké kluby a projednává příslušný výbor, obvykle kontrolní.
Vzhledem k tomu, že se výběrová řízení nekonají, ale prezidenta a víceprezidenta jmenuje přezident na návrh Poslanecké sněmovny, se žádné výzvy nezveřejňují.
Vzhledem k tomu, že se výběrová řízení nekonají, ale prezidenta a víceprezidenta jmenuje přezident na návrh Poslanecké sněmovny, se žádné výzvy nezveřejňují a není možné se na pozici přihlásit. Kandidáty navrhují poslanci/ poslanecké kluby.
Zákon nepožaduje, aby museli kandidáti Poslanecké sněmovně předkládat jakoukoli vizi řízení.
V daném případě se nekoná výběrové řízení. Členy NKÚ volí Poslanecká sněmovna, víceprezidenta a prezidenta jmenuje prezident republiky na návrh Poslanecké sněmovny. Podmínku lze proto považovat částečně za splněnou, protože všichni aktéři jsou veřejnosti známí a dohledatelní.
Prezidenta a víceprezidenta NKÚ navrhuje Poslanecká sněmovna. Ostatní členy NKÚ Poslanecká sněmovna volí na návrh prezidenta NKÚ (§ 12 zákona č. 166/ 1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu). O vedení tak rozhodují pouze poslanci, v případě prezidenta a víceprezidenta ještě i prezident republiky, který může jejich jmenování odmítnout.
Kandidáta musí dle článku 97 odst. 2 Ústavy navrhnout Poslanecká sněmovna.
Praxe v daném odvětví není stanovena explicitně - § 10 zákona č. 166/ 1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, vyžaduje ukončené vysokoškolské vzdělání v magisterském studijním programu a dále ke kvalifikaci stanoví, že " zkušenosti a morální vlastnosti dávají záruku, že bude funkci řádně zastávat."
Veřejné slyšení zákon nevyžaduje.
Způsob tvorby rozpočtu je stanoven v § 32 zákona č. 166/ 1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, dále se řídí také zákonem o státním rozpočtu ČR. Způsob tvorby rozpočtu je tak stanoven zákonem.
Dle § 32 odst. 2 zákona č. 166/ 1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, má úřad samostatnou rozpočtovou kapitolu ve státním rozpočtu ČR, která je součástí zákona o státním rozpočtu ČR.
Dle § 32 zákona č. 166/ 1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, se výdaje na činnost Úřadu hradí ze státního rozpočtu.
Dle § 46zákona č. 166/ 1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, se platy prezidenta, víceprezidenta a členů NKÚ řídí § 20 až 24 zákona č. 236/ 1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců EP, ve znění zákona č. 626/ 2004 Sb.
Dle § 46 odst. 2 zákona č. 166/ 1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, se poskytování platu a odměn z dohod řídí zákoníkem práce a platovým řádem NKŮ. Platový řád je interním předpisem, který vydává prezident NKÚ poté, co je schválen rozpočtovým výborem PS.
Děláme svou práci, protože nám není jedno, jak česká společnost vypadá a funguje. Pokud vám to také není jedno, přispějte nám. Budeme bojovat i za vás.