VZ nemá právní základ v ústavním pořádku a je zakotveno pouze na zákonné úrovni.
Evropský předpis nezávislost VZ nepožaduje.
V souladu s § 3 písm. c) zákona č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách České republiky, je VZ součástí Ministerstva obrany. VZ se tak nenachází mimo přímou hierarchii vlády.
Pravomoci VZ jsou upraveny v zákoně č. č. 289/2005 Sb., o Vojenském zpravodajství, zákoně č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách České republiky, a zákoně č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných skutečností a bezpečnostní způsobilosti.
V souladu s § 3 písm. c) zákona č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách České republiky, je VZ součástí Ministerstva obrany. Do rozhodování VZ tak může zasahovat nadřízený orgán, Ministerstvo obrany.
Dle § 6 odst. 1 zákona č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách České republiky, vymezení vnitřní organizace VZ a bližší vymezení jeho činnosti upravuje statut, který schvaluje vláda České republiky. Organizační řád a vnitřní předpisy tak nejsou schvalovány v rámci instituce.
Pravomoci zástupce ředitele VZ nejsou stanoveny na zákonné úrovni, upravují je pouze vnitřní předpisy VZ.
V souladu s § 4 odst. 4 zákona č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách České republiky, stojí v čele VZ ředitel, kterého jmenuje, po projednání ve výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu příslušném ve věcech bezpečnosti, ministr obrany se souhlasem vlád. Instituce tak není řízena kolektivním orgánem.
V souladu s § 4 odst. 4 zákona č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách České republiky, stojí v čele VZ ředitel, kterého jmenuje, po projednání ve výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu příslušném ve věcech bezpečnosti, ministr obrany se souhlasem vlády. Vzhledem k tomu, že se nejedná o orgán kolektivní, nedochází k postupnému obměňování daného orgánu.
V souladu s § 4 odst. 4 zákona č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách České republiky, stojí v čele VZ ředitel, kterého jmenuje, po projednání ve výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu příslušném ve věcech bezpečnosti, ministr obrany se souhlasem vlády. Způsob obsazování funkce tak nemá základ v ústavním pořádku.
V minulosti nedošlo k výměně ředitele VZ krátce po uvedení nových ministrů do úřadu.
Délka mandátu ředitele VZ není zákonem časově omezena.
Na ředitele instituce se vztahují požadavky zákona č. 221/1999 Sb., o vojácích z povolání, a ten smí vykonávat výdělečnou činnost jen s písemným souhlasem služebního orgánu, neovlivní-li tato činnost výkon jeho služby či jiný důležitý zájem. Jakkoliv se jedná o přísnou podmínku § 47 uvedeného předpisu, o formální zákaz se nejedná.
Na ředitele instituce se vztahují požadavky zákona č. 221/1999 Sb., o vojácích z povolání, a ten tak dle § 3 odst. 1 písm. b) nesmí být členem politické strany či hnutí.
Dle veřejně dostupných informací současný ředitel VZ Peter Bartovský není členem politické strany, ani v minulosti nezastával žádnou politickou funkci.
Na webových stránkách Ministerstva obrany je uveřejněn kompletní životopis ředitele VZ.
V souladu s § 4 odst. 4 zákona č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách České republiky, stojí v čele VZ ředitel, kterého jmenuje, po projednání ve výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu příslušném ve věcech bezpečnosti, ministr obrany se souhlasem vlády. Z výkonu své funkce je ředitel Vojenského zpravodajství odpovědný ministru obrany, který ho též se souhlasem vlády odvolává. Zákonná úprava neobsahuje výčet důvodu, za nichž by bylo možné ředitele VZ odvolat.
V souladu s § 4 odst. 4 zákona č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách České republiky, stojí v čele VZ ředitel, kterého jmenuje, po projednání ve výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu příslušném ve věcech bezpečnosti, ministr obrany se souhlasem vlády. Z výkonu své funkce je ředitel Vojenského zpravodajství odpovědný ministru obrany, který ho též se souhlasem vlády odvolává. K odvolání není nutná interakce více orgánu.
Funkce zástupce ředitele VZ nemá svůj právní základ na zákonné úrovni. Tato funkce je upravena pouze vnitřními předpisy VZ a pravidla pro odvolávání tak nejsou stanovena na zákonné úrovni.
V souladu s § 13 zákona č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, je může být do služebního poměru přijat jen ten, který má příslušnou bezpečnostní prověku. Prověrku uděluje NBÚ a bez něj tedy není možné do služebního poměru osobu přijmout. Jiní aktéři se tak podílejí na obsazování nižších vedoucích funkcionářů a zaměstnanců.
Funkce zástupce ředitele VZ nemá svůj právní základ na zákonné úrovni. Tato funkce je upravena pouze vnitřními předpisy VZ.
V souladu s § 4 odst. 4 zákona č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách České republiky, stojí v čele VZ ředitel, kterého jmenuje, po projednání ve výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu příslušném ve věcech bezpečnosti, ministr obrany se souhlasem vlády. Vzhledem k tomu, že řídící orgán čítá jeden člen, nelze hovořit o obsazování členů do funkce různými institucemi.
V souladu s § 4 odst. 4 zákona č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách České republiky, stojí v čele VZ ředitel, kterého jmenuje, po projednání ve výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu příslušném ve věcech bezpečnosti, ministr obrany se souhlasem vlády. Ředitele VZ tak navrhuje kolektivní orgán.
V souladu s § 4 odst. 4 zákona č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách České republiky, stojí v čele VZ ředitel, kterého jmenuje, po projednání ve výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu příslušném ve věcech bezpečnosti, ministr obrany se souhlasem vlády. Výbor však nemá formální možnost volbu ovlivnit, a na jmenování se tak podílí jen jeden aktér, vláda.
Funkce zástupce ředitele VZ nemá svůj právní základ na zákonné úrovni. Tato funkce je upravena pouze vnitřními předpisy VZ, nelze tak zhodnotit, zda je obsazování funkce zástupce ředitele VZ ve výhradní kompetenci VZ, a to zejména s ohledem na subordinační pricipy v rámci ministerstva obrany.
V souladu s § 4 odst. 4 zákona č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách České republiky, stojí v čele VZ ředitel, kterého jmenuje, po projednání ve výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu příslušném ve věcech bezpečnosti, ministr obrany se souhlasem vlády. Právní předpis tak konání výběrového řízení nevyžaduje.
Výběrové řízení se nekonalo.
Výběrové řízení se nekonalo.
Výběrové řízení se nekonalo.
Výběrové řízení se nekonalo.
Výběrové řízení se nekonalo.
Výběrové řízení se nekonalo.
V souladu s § 4 odst. 4 zákona č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách České republiky, stojí v čele VZ ředitel, kterého jmenuje, po projednání ve výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu příslušném ve věcech bezpečnosti, ministr obrany se souhlasem vlády. Výběrové řízení se tak nekoná.
Právní úprava neupravuje podmínky pro výkon funkce ředitele VZ.
Zákonná úprava nestanoví podmínku veřejného slyšení uchazečů o funkci.
V souladu s § 3 písm. c) zákona č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách České republiky, je VZ součástí Ministerstva obrany. Ministerstvo obrany jako ústřední orgán státní správy dle § 1 zákona č. 2/1969 Sb. kompetenční zákon, je v souladu s § 10 odst. 1 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech. Konkrétní způsob financování však není blíže v zákonné úpravě popsán.
V souladu s § 3 písm. c) zákona č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách České republiky, je VZ součástí Ministerstva obrany. Ministerstvo obrany jako ústřední orgán státní správy dle § 1 zákona č. 2/1969 Sb. kompetenční zákon, je v souladu s § 10 odst. 1 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech. Rozpočet VZ tak netvoří samostatnou rozpočtovou kapitolu.
V souladu s § 3 písm. c) zákona č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách České republiky, je VZ součástí Ministerstva obrany. Ministerstvo obrany jako ústřední orgán státní správy dle § 1 zákona č. 2/1969 Sb. kompetenční zákon, je v souladu s § 10 odst. 1 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech. Instituce tak není financována z více zdrojů.
Výše platu nejvyššího orgánu je stanovena nařízením vlády č. 341/2017 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě a nařízením vlády č. 59/2015 Sb. o služebních tarifech a o zvláštním příplatku pro vojáky z povolání ve spojení se zákonem č. 221/1999 Sb., o vojácích z povolání.
Výše platu zaměstnanců je stanovena nařízením vlády č. 341/2017 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě a nařízením vlády č. 59/2015 Sb. o služebních tarifech a o zvláštním příplatku pro vojáky z povolání ve spojení se zákonem č. 221/1999 Sb., o vojácích z povolání.
Děláme svou práci, protože nám není jedno, jak česká společnost vypadá a funguje. Pokud vám to také není jedno, přispějte nám. Budeme bojovat i za vás.