DIA nemá právní základ v ústavním pořádku a je zakotvena pouze na zákonné úrovni.
Evropský předpis požadavek nezávislosti DIA neobsahuje.
Zákonná úprava nestanoví, že by se DIA nacházela v přímé hierarchii vlády, s ohledem na její postavení nejvyyšího správního úřadu tak nelze konstatovat, že by se nacházela v přímé hierarchii vlády.
Pravomoci DIA mají svůj základ v zákoně č. 12/2020 Sb., o právu na digitální služby a zákoně č. 297/2016 Sb., o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce
Dle § 2 zákona č. 2/1969 Sb., kompetenční zákon, a § 2a odst. 2 zákona č. 12/2020 Sb., o právu na digitální služby, je DIA ústředním správním orgánem, nadřízený správní orgán tedy nezasahuje do jeho rozhodování.
S ohledem na absenci nadřízeného orgánu a pozici DIA jako dalšího ústředního orgánu státní správy dle § 2 zákona č. 2/1969 Sb., kompetenční zákon, dochází ke schvalování vnitřních předpisů v rámci instituce.
Pravomoci zástupce ředitele DIA nejsou stanoveny na zákonné úrovni.
V souladu s § 2a odst. 4 zákona č. 12/2020 Sb., o právu na digitální služby, je v čele DIA ředitel, kterého jmenuje a odvolává vláda na návrh člena vlády stojícího v čele Rady vlády pro informační společnost. Instituce tak není řízena kolektivním orgánem.
V souladu s § 2a odst. 4 zákona č. 12/2020 Sb., o právu na digitální služby, je v čele DIA ředitel, kterého jmenuje a odvolává vláda na návrh člena vlády stojícího v čele Rady vlády pro informační společnost. Vzhledem k tomu, že se nejedná o orgán kolektivní, nedochází k postupnému obměňování daného orgánu.
V souladu s § 2a odst. 4 zákona č. 12/2020 Sb., o právu na digitální služby, je v čele DIA ředitel, kterého jmenuje a odvolává vláda na návrh člena vlády stojícího v čele Rady vlády pro informační společnost. Způsob obsazování funkce nejvyššího orgánu tak nemá ústavní základ.
V minulosti nedošlo k výměně ředitele DIA krátce po uvedení nových ministrů do úřadu.
Zákonná úprava nestanoví konkrétní délku mandátu ředitele DIA. Délka mandátu člena nejvyššího orgánu tak není časově omezena.
Dle § 2 odst. 1 písm. c) zákona č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, je ředitel DIA , jakožto vedoucí ústředního správního orgánu, pro účely daného zákona veřejným funkcionářem, a vztahují se na něj tedy omezení vyplývající z tohoto zákona. Nesmí tak, mimo jiné, podnikat nebo provozovat jinou samostatnou výdělečnou činnost.
Zákonná úprava výslovně neobsahuje zákaz účasti ředitele DIA v politických stranách a hnutích.
Dle veřejně dostupných informací předseda Martin Mesršmíd není členem žádné politické strany, ani nezastával žádnou politickou funkci.
Na webových stránkách DIA je uveřejněn kompletní životopis ředitele DIA a dalších vedoucích představitelů DIA.
V souladu § 2a odst. 4 zákona č. 12/2020 Sb., o právu na digitální služby, je v čele DIA ředitel, kterého jmenuje a odvolává vláda na návrh člena vlády stojícího v čele Rady vlády pro informační společnost. V zákoně není taxativně stanoven výčet okolností, za kterých tak může učinit.
V souladu § 2a odst. 4 zákona č. 12/2020 Sb., o právu na digitální služby, je v čele DIA ředitel, kterého jmenuje a odvolává vláda na návrh člena vlády stojícího v čele Rady vlády pro informační společnost. K odvolání ředitele DIA tedy není nutná interakce více aktérů.
Zákonná úprava neobsahuje pravidla pro odvolávání zástupce ředitele DIA.
Jiní aktéři se nepodílejí na obsazování nižších vedoucích funkcionářů a zaměstnanců.
Funkce zástupce ředitele DIA nemá svůj právní základ na zákonné úrovni.
Řídícím orgánem DIA je dle § 2a odst. 4 zákona č. 12/2020 Sb., o právu na digitální služby, ředitel, kterého jmenuje a odvolává vláda na návrh člena vlády stojícího v čele Rady vlády pro informační společnost. Vzhledem k tomu, že řídící orgán čítá jeden člen, nelze hovořit o obsazování členů do funkce různými institucemi.
Řídícím orgánem DIA je dle § 2a odst. 4 zákona č. 12/2020 Sb., o právu na digitální služby, ředitel, kterého jmenuje a odvolává vláda na návrh člena vlády stojícího v čele Rady vlády pro informační společnost. Člen nejvyššího orgánu tak do funkce není navrhován kolektivním orgánem.
Řídícím orgánem DIA je dle § 2a odst. 4 zákona č. 12/2020 Sb., o právu na digitální služby, ředitel, kterého jmenuje a odvolává vláda na návrh člena vlády stojícího v čele Rady vlády pro informační společnost. Na volbě, respektive jmenování se podílí pouze jeden orgán, vláda.
S ohledem na absenci odlišné právní úpravy a pozici DIA jakožto ústředního správního úřadu je jmenování v dispozici instituce.
Zákonná úprava ani evropský předpis nestanoví povinnost konání výběrového řízení na pozici ředitele DIA.
Výběrové řízení na pozici ředitele DIA proběhlo ke konci roku 2022. Nesplnilo však všechna níže vymezená kritéria transparentnosti.
Výzva k podání přihlášek uchazečů k výběrovému řízení na pozici ředitele DIA byla zveřejněna na sociálních sítích Ministra Ivana Bartoše.
V rámci výběrového řízení na pozici ředitele DIA, které se konalo koncem roku 2022, uchazeči měli více než 21 dní na podání přihlášky.
V rámci výběrového řízení na pozici ředitele DIA, které se konalo koncem roku 2022, měli uchazeči předložit životopis a vizi pro DIA. Kandidáti tedy předkládali projekt nebo vizi řízení.
Seznam členů komise k výběrovému řízení na pozici ředitele DIA, které se konalo koncem roku 2022, zveřejněn není.
Seznam členů komise k výběrovému řízení na pozici ředitele DIA, které se konalo koncem roku 2022, zveřejněn není.
Zákonná úprava nestanoví podmínky pro přihlášení do výběrového řízení. Do výběrového řízení, které se konalo koncem roku 2022, se uchazeči mohli přihlásit sami na základě vlastního rozhodnutí a bez potřeby nominace jiným aktérem.
Právní předpis nestanoví podmínku relevantní praxe v daném odvětví
Zákonná úprava nestanoví podmínku veřejného slyšení uchazečů o funkci.
Dle § 2 zákona č. 2/1969 Sb., kompetenční zákon, a § 2a odst. 2 zákona č. 12/2020 Sb., o právu na digitální služby, je DIA ústředním správním orgánem. Jakožto ústřední správní orgán je DIA v souladu s § 10 zákona č. 218/2000 Sb., rozpočtová pravidla, financována ze samostatné kapitoly státního rozpočtu. Způsob tvorby rozpočtu je tedy stanoven v zákoně.
Dle § 2 zákona č. 2/1969 Sb., kompetenční zákon, a § 2a odst. 2 zákona č. 12/2020 Sb., o právu na digitální služby, je DIA ústředním správním orgánem. Jakožto ústřední správní orgán je DIA v souladu s § 10 zákona č. 218/2000 Sb., rozpočtová pravidla, financována ze samostatné kapitoly státního rozpočtu.
Dle § 2 zákona č. 2/1969 Sb., kompetenční zákon, a § 2a odst. 2 zákona č. 12/2020 Sb., o právu na digitální služby, je DIA ústředním správním orgánem. Jakožto ústřední správní orgán je DIA v souladu s § 10 zákona č. 218/2000 Sb., rozpočtová pravidla, financována ze samostatné kapitoly státního rozpočtu. Instituce tak není financována z více zdrojů.
Výše platu nejvyššího orgánu je stanovena nařízením vlády č. 304/2014 Sb., o platových poměrech státních zaměstnanců
Výše platu zaměstnanců je stanovena nařízením vlády č. 341/2017 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě.
Děláme svou práci, protože nám není jedno, jak česká společnost vypadá a funguje. Pokud vám to také není jedno, přispějte nám. Budeme bojovat i za vás.