ČSÚ nemá právní základ v ústavním pořádku a je zakotven pouze na zákonné úrovni.
V souladu s nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 223/2009 o evropské statistice, mají vnitrostátní statistické úřady požívat profesionální nezávislosti a měla by být zajištěna jejich nestrannost. Evropský předpis tak nezávislost ČSÚ požaduje.
Zákonná úprava nestanoví, že by se ČSÚ nacházel v přímé hierarchii vlády, s ohledem na jeho postavení nejvyyšího správního úřadu tak nelze konstatovat, že by se nacházel v přímé hierarchii vlády.
Pravomoci ČSÚ mají svůj základ v zákoně č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě, a jsou jimi zejména činnosti upravené v § 4 tohoto zákona.
Dle § 2 zákona č. 2/1969 Sb., kompetenční zákon je ČSÚ dalším ústředním správním orgánem, nadřízený správní orgán tedy nezasahuje do jeho rozhodování.
S ohledem na absenci nadřízeného orgánu a pozici ČSÚ jako dalšího ústředního orgánu státní správy dle § 2 zákona č. 2/1969 Sb., kompetenční zákon, dochází ke schvalování vnitřních předpisů v rámci instituce.
V souladu s § 3 odst. 3 a 4 zákona č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě, zastupuje předsedu ČSÚ místopředseda a současně s předsedou je oprávněn dávat státnímu zaměstnanci příkazy k výkonu státní služby. Bližší popis pravomocí místopředsedy není v zákonné úpravě stanoven.
V souladu s § 3 odst. 2 zákona č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě, stojí v čele ČSÚ předseda, kterého na návrh vlády jmenuje a odvolává prezident republiky. Instituce tak není řízena kolektivním orgánem
V souladu s § 3 odst. 2 zákona č. 89/1995 Sb. o státní statistické službě, stojí v čele ČSÚ předseda, kterého na návrh vlády jmenuje a odvolává prezident republiky. Vzhledem k tomu, že se nejedná o orgán kolektivní, nedochází k postupnému obměňování daného orgánu.
V souladu s § 3 odst. 2 zákona č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě, stojí v čele ČSÚ předseda, kterého na návrh vlády jmenuje a odvolává prezident republiky. Způsob obsazování funkce tak nemá ústavní základ
V minulosti nedošlo k výměně předsedy ČSÚ krátce po uvedení nových ministrů do úřadu.
Délka mandátu předsedy ČSÚ není časově omezena.
Dle § 2 odst. 1 písm. c) zákona č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, je předseda ČSÚ, jakožto vedoucí ústředního správního orgánu, pro účely daného zákona veřejným funkcionářem, a vztahují se na něj tedy omezení vyplývající z tohoto zákona. Nesmí tak, mimo jiné, podnikat nebo provozovat jinou samostatnou výdělečnou činnost.
V souladu s § 3 odst. 2 zákona č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě, je s funkcí předsedy ČSÚ neslučitelné členství v politické straně nebo hnutí.
Dle veřejně dostupných informací současný předseda ČSÚ Marek Rojíček není členem žádné politické strany a v minulosti nezastával žádnou politickou funkci.
Na webových stránkách ČSÚ jsou dostupné životopisy předsedy ČSÚ a jeho místopředsedů.
Zákonná úprava neobsahuje taxativní výčet možností, za kterých je možné předsedu ČSÚ odvolat.
V souladu s § 3 odst. 2 zákona č. 89/1995 Sb. o státní statistické službě, stojí v čele ČSÚ předseda, kterého na návrh vlády jmenuje a odvolává prezident republiky. K odvolání předsedy ČSÚ je nutná interakce více aktérů, a to vlády a prezidenta republiky.
V souladu s § 3 odst. 3 zákona č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě, zastupuje předsedu ČSÚ místopředseda, kterého jmenuje a odvolává předseda ČSÚ. Bližší pravidla pro odvolávání místopředsedů na zákonné úrovni stanoveny nejsou.
Jiní aktéři se nepodílejí na obsazování nižších vedoucích funkcionářů a zaměstnanců.
V souladu s § 3 odst. 3 zákona č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě, zastupuje předsedu ČSÚ místopředseda, kterého jmenuje a odvolává předseda ČSÚ. Předseda v souladu s tímto ustanovením smí jmenovat i více místopředsedů. Způsob obsazování funkce zástupce vedoucího úřadu má tak základ v zákoně.
V souladu s § 3 odst. 2 zákona č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě, stojí v čele ČSÚ předseda, kterého na návrh vlády jmenuje a odvolává prezident republiky. Vzhledem k tomu, že řídící orgán čítá jeden člen, nelze hovořit o obsazování členů do funkce různými institucemi.
V souladu s § 3 odst. 2 zákona č. 89/1995 Sb. o státní statistické službě, stojí v čele ČSÚ předseda, kterého na návrh vlády jmenuje a odvolává prezident republiky. Předseda ČSÚ je tak navrhován kolektivním orgánem, vládou.
V souladu s § 3 odst. 2 zákona č. 89/1995 Sb. o státní statistické službě, stojí v čele ČSÚ předseda, kterého na návrh vlády jmenuje a odvolává prezident republiky. Na volbě předsedy se tak podílí více aktérů, prezident a vláda.
V souladu s § 3 odst. 3 zákona č. 89/1995 Sb. o státní statistické službě, zastupuje předsedu ČSÚ místopředseda, kterého jmenuje a odvolává předseda ČSÚ. Předseda v souladu s tímto ustanovením smí jmenovat i více místopředsedů. Obsazování funkce místopředsedy je tak ve výhradní kompetenci ČSÚ
V souladu s § 3 odst. 2 zákona č. 89/1995 Sb. o státní statistické službě, stojí v čele ČSÚ předseda, kterého na návrh vlády jmenuje a odvolává prezident republiky. Výběr kandidáta je tak ve výhradní kompetenci vlády. Zákon nebo evropský předpis nepožaduje konání výběrového řízení.
Výběrové řízení se nekonalo.
Výběrové řízení se nekonalo.
Výběrové řízení se nekonalo.
Výběrové řízení se nekonalo.
Výběrové řízení se nekonalo.
Výběrové řízení se nekonalo.
V souladu s § 3 odst. 2 zákona č. 89/1995 Sb. o státní statistické službě, stojí v čele ČSÚ předseda, kterého na návrh vlády jmenuje a odvolává prezident republiky. Výběr kandidáta je tak ve výhradní kompetenci vlády a výběrové řízení se nekoná
Právní předpis výslovně nestanoví podmínku relevantní praxe v daném odvětví.
Zákonná úprava nestanoví podmínku veřejného slyšení uchazečů o funkci.
Dle § 2 zákona č. 2/1969 Sb., kompetenční zákon, a § 3 odst. 1 zákona č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě, je ČSÚ ústředním správním orgánem. Jakožto ústřední správní orgán je ČSÚ v souladu s § 10 zákona č. 218/2000 Sb., rozpočtová pravidla, financován ze samostatné kapitoly státního rozpočtu. Způsob tvorby rozpočtu je tak stanoven v zákoně
Dle § 2 zákona č. 2/1969 Sb., kompetenční zákon, a § 3 odst. 1 zákona č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě, je ČSÚ ústředním správním orgánem. Jakožto ústřední správní orgán je ČSÚ v souladu s § 10 zákona č. 218/2000 Sb., rozpočtová pravidla, financován ze samostatné kapitoly státního rozpočtu.
Dle § 2 zákona č. 2/1969 Sb., kompetenční zákon, a § 3 odst. 1 zákona č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě, je ČSÚ ústředním správním orgánem. Jakožto ústřední správní orgán je ČSÚ v souladu s § 10 zákona č. 218/2000 Sb., rozpočtová pravidla, financován ze samostatné kapitoly státního rozpočtu. Instituce tak není financována z více zdrojů.
V souladu s § 3 odst. 2 zákona č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě, náleží předsedovi ČSÚ plat a další náležitosti ve stejném rozsahu jako prezidentovi Nejvyššího kontrolního úřadu. Plat prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu je upraven v zákoně č. 236/1995 Sb. o platu představitelů státní moci, státních orgánů a soudců a poslanců Evr. parlamentu
Výše platu zaměstnanců je stanovena nařízením vlády č. 341/2017 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě
Děláme svou práci, protože nám není jedno, jak česká společnost vypadá a funguje. Pokud vám to také není jedno, přispějte nám. Budeme bojovat i za vás.