ÚOOÚ nemá právní základ v ústavním pořádku a je zakotven pouze na zákonné úrovni.
Dle čl. 52 odst. 1 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679, obecné nařízení o ochraně osobních údajů, každý dozorový úřad jedná při plnění úkolů a při výkonu svých pravomocí dle daného nařízení zcela nezávisle. Na evropské úrovni je tak zakotven požadavek na nezávislost instituce
Dle § 51 zákona č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, lze do činnosti ÚOOÚ zasahovat pouze na základě zákona. Při výkonu působnosti v oblasti ochrany osobních údajů ÚOOÚ postupuje nezávisle a řídí se pouze právními předpisy a přímo použitelnými předpisy Evropské unie. Instituce se tak nachází mimo přímou hierarchii vlády.
Pravomoci ÚOOÚ mají svůj základ v zákoně, a to zejména v § 54 zákona č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, který upravuje jednotlivé činnosti ÚOOÚ a současně v § 16b a § 20 odst. 5 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, které svěřují ÚOOÚ působnost nadřízeného, přezkumného a nečinnostního orgánu.<br /> <br /> Další dílčí pravomoci ÚOOÚ jsou dále vymezeny v zákoně č. 111/2009 Sb., o základních registrech, zákoně č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných čísel, zákoně č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, zákoně č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích, zákoně č. 329/1999 Sb., o cestovních dokladech, zákoně č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, zákoně č. 297/2016 Sb., o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce, zákoně č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, zákoně č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky, zákoně č. 341/2011 Sb., o Generální inspekci bezpečnostních sborů, zákoně č. 300/2013 Sb., o Vojenské policii, zákoně č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti a zákoně č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy.
Dle § 2 zákona č. 2/1969 Sb., kompetenční zákon, a § 50 zákona č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, je ÚOOÚ ústředním správním úřadem v oblasti ochrany osobních údajů a dle § 51 téhož zákona ÚOOÚ postupuje při výkonu své činnosti zcela nezávisle. ÚOOÚ tak nemá nadřízený orgán, který by do jeho činnosti zasahoval.
S ohledem na absenci nadřízeného orgánu a pozici instituce jako dalšího ústředního orgánu státní správy dle § 2 zákona č. 2/1969 Sb., kompetenční zákon, dochází ke schvalování vnitřních předpisů v rámci instituce.
Pravomoci a úkoly místopředsedů ÚOOÚ nejsou upraveny na zákonné úrovni.
Dle § 52 odst. 1 zákona č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, ÚOOÚ řídí předseda, kterého jmenuje a odvolává prezident republiky na návrh Senátu. Instituce tak není řízena kolektivním orgánem, jakkoliv je postavení místopředsedů úřadu specifické a jsou považováni za členy dozorového úřadu.
Řídícím orgánem ÚOOÚ je dle § 52 odst. 1 zákona č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, předseda, který je jmenován a odvoláván prezidentem republiky na návrh Senátu. Vzhledem k tomu, že se nejedná o orgán kolektivní, nedochází k postupnému obměňování daného orgánu.
Dle § 52 odst. 1 zákona č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, ÚOOÚ řídí předseda, kterého jmenuje a odvolává prezident republiky na návrh Senátu. Způsob obsazování funkce nejvyššího orgánu tak nemá právní základ v Ústavě ČR nebo v ústavním zákoně a je zakotven pouze na zákonné úrovni.
Předseda ÚOOÚ nebyl v minulosti jmenován krátce po jmenování některé z pěti posledních vlád.
Dle § 52 odst. 2 zákona č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, je funkční období předsedy ÚOOÚ 5 let a může být jmenován nejvýše na 2 po sobě jdoucí funkční období. Délka mandátu je tedy omezena a je stejná jako funkční období prezidenta republiky.
Dle § 52 odst. 5 zákona č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, je s výkonem funkce předsedy ÚOOÚ neslučitelná funkce poslance nebo senátora, soudce, státního zástupce, jakákoliv funkce ve veřejné správě a členství v politické straně nebo politickém hnutí. Současně dle § 52 odst. 6 stejného zákona nesmí předseda ÚOOÚ zastávat jinou placenou funkci, být v dalším pracovním poměru ani vykonávat výdělečnou činnost s výjimkou správy vlastního majetku a činnosti vědecké, pedagogické, literární, publicistické a umělecké, pokud tato činnost nenarušuje důstojnost nebo neohrožuje důvěru v nezávislost a nestrannost ÚOOÚ
Dle § 52 odst. 5 zákona č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, je s výkonem funkce předsedy ÚOOÚ neslučitelná funkce poslance nebo senátora, soudce, státního zástupce, jakákoliv funkce ve veřejné správě a členství v politické straně nebo politickém hnutí.
Dle veřejně dostupných informací nebyl Jiří Kaucký v minulosti nijak politicky angažovaný, ani není členem politické strany.
Na webových stránkách ÚOOÚ jsou uveřejněny kompletní životopisy předsedy a u místopředsedy ÚOOÚ.
Dle § 52 odst. 7 zákona č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, může být předseda ÚOOÚ z funkce může odvolán, přestal-li splňovat některou z podmínek pro jeho jmenování. Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679, obecné nařízení o ochraně osobních údajů, ve svém článku 53 dále stanoví, že předseda může být odvolán i v případě závažného pochybení.
Dle § 52 odst. 1 zákona č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, předsedu ÚOOÚ jmenuje a odvolává prezident republiky na návrhu Senátu.
Dle § 53 odst. 1 zákona č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, místopředseda ÚOOÚ se považuje za člena dozorového úřadu podle čl. 53 Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679, obecné nařízení o ochraně osobních údajů, které stanoví, že je možné takového člena odvolat pouze v případě závažného pochybení nebo pokud přestane splňovat podmínky pro plnění svých povinností.
Jiní aktéři se nepodílejí na obsazování nižších vedoucích funkcionářů a zaměstnanců.
Dle § 53 odst. 1 zákona č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, má ÚOOÚ dva místopředsedy, které na návrh předsedy ÚOOÚ volí a odvolává Senát. Způsob obsazování funkce zástupce vedoucího úřadu má tak právní základ v zákoně.
Řídícím orgánem ÚOOÚ je dle § 52 odst. 1 zákona č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, předseda, který je jmenován a odvoláván prezidentem republiky na návrh Senátu. Vzhledem k tomu, že řídící orgán čítá jeden člen, nelze hovořit o obsazování členů do funkce různými institucemi.
Dle § 52 odst. 1 zákona č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, ÚOOÚ řídí předseda, kterého jmenuje a odvolává prezident republiky na návrh Senátu. Člen nejvyššího orgánu, předseda, je navrhován do funkce kolektivním orgánem, Senátem.
Řídícím orgánem ÚOOÚ je dle § 52 odst. 1 zákona č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, předseda, který je jmenován a odvoláván prezidentem republiky na návrh Senátu. Na volbě nejvyššího orgánu, předsedy, se tak podílí více aktérů.
Dle § 53 odst. 1 zákona č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, má ÚOOÚ dva místopředsedy, které na návrh předsedy ÚOOÚ volí a odvolává Senát. Obsazování funkce zástupců vedoucího úřadu tak není ve výhradní kompetenci instituce
Jmenování je vyhrazeno prezidentu republiky na návrh Senátu dle § 52 odst. 1 zákona č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, výběrové řízení tak není vyžadováno.
Výběrové řízení se nekonalo
Výběrové řízení se nekonalo
Výběrové řízení se nekonalo.
Výběrové řízení se nekonalo.
Výběrové řízení se nekonalo.
Výběrové řízení se nekonalo.
Výběrové řízení se nekoná, jmenování je vyhrazeno prezidentu republiky na návrh Senátu dle § 52 odst. 1 zákona č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů.
Dle § 52 odst. 3 písm. d) může funkci předsedy ÚOOÚ vykonávat pouze osoba, která získala vysokoškolské vzdělání absolvováním magisterského studijního programu zaměřeného na právo nebo informatiku, má potřebnou úroveň znalostí anglického, německého nebo francouzského jazyka a nejméně 5 let praxe v oblasti ochrany osobních údajů nebo lidských práv a základních svobod; přípustné je i jiné zaměření studijního programu, má-li takovou praxi delší než 10 let.
Zákon nestanoví podmínku veřejného slyšení uchazečů o funkci.
Dle § 51 odst. 2 zákona č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, je činnost ÚOOÚ hrazena ze samostatné kapitoly státního rozpočtu České republiky, způsob tvorby rozpočtu je tak stanoven v zákoně.
Dle § 51 odst. 2 zákona č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, je činnost ÚOOÚ hrazena ze samostatné kapitoly státního rozpočtu České republiky, rozpočet instituce tak tvoří samostatnou rozpočtovou kapitolu.
Dle § 51 odst. 2 zákona č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, je činnost ÚOOÚ hrazena ze samostatné kapitoly státního rozpočtu České republiky, instituce tak není financována z více zdrojů.
Výše platu nejvyššího orgánu je stanovena zákonem č. 236/1995 Sb., o platu představitelů státní moci, státních orgánů a soudců a poslanců Evr. Parlamentu.
Výše platu zaměstnanců je stanovena nařízením vlády č. 341/2017 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě
Děláme svou práci, protože nám není jedno, jak česká společnost vypadá a funguje. Pokud vám to také není jedno, přispějte nám. Budeme bojovat i za vás.