NRR nemá právní základ v ústavním pořádku a je zakotvena pouze na zákonné úrovni.
Směrnice Rady 2011/85/EU o požadavcích na rozpočtové rámce členských států obsahuje požadavek na nezávislost NRR.
V souladu s § 21 odst. 1 zákona č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, je NRR nezávislý orgán, a nachází se tak mimo přímou hierarchii vlády.
V souladu s § 21 odst. 1 zákona č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, je NRR nezávislý orgán, který působí v oblasti fiskální a rozpočtové politiky. Pravomoci NRR mají tak svůj zákonný základ.
V souladu s § 21 odst. 1 zákona č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, je NRR nezávislý orgán, který působí v oblasti fiskální a rozpočtové politiky. Do rozhodování instituce tak nemůže zasahovat nadřízený orgán.
V souladu s § 21 odst. 1 zákona č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, je NRR nezávislý orgán, a dochází tak ke schvalování vnitřních předpisů v rámci instituce.
V souladu s § 24 zákona č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, předseda NRR jedná jménem NRR navenek, je oprávněn zúčastnit se s hlasem poradním schůze vlády a jednání Výboru a účastní schůzí Poslanecké sněmovny, Senátu nebo jejich orgánů, pokud jsou projednávány zprávy nebo stanoviska NRR. Pravomoci předsedy kolektivního orgánu jsou tak stanoveny zákonem.
NRR je sama kolektivním orgánem, který tvoří v souladu s § 24 odst. 1 zákona č. 23/2017 Sb. o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, předseda a další 2 členové.
V souladu s § 28 odst. 1 zákona č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, je funkční období člena NRR 6 let. Zákonný požadavek na postupnou obměnu členů však zakotven není, a k té tak dochází pouze fakticky.
NRR je sama kolektivním orgánem, který tvoří v souladu s § 24 odst. 1 zákona č. 23/2017 Sb. o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, předseda a další 2 členové. Dle § 25 téhož zákona volí předsedu NRR Poslanecká sněmovna na návrh vlády a další dva členy NRR volí Poslanecká sněmovna, po jednom na návrh Senátu a na návrh ČNB. Způsob obsazování funkce kolektivního orgánu tak nemá právní základ v Ústavě ČR nebo v ústavním zákoně.
V minulosti nedošlo k výměně předsedy NRR krátce po uvedení nových ministrů do úřadu.
V souladu s § 28 odst. 1 zákona č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, je funkční období člena NRR 6 let. Délka mandátu člena NRR je tak časově omezena a je delší než funkční období představitelů vlády a prezidenta republiky.
V souladu s § 27 zákona č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, jsou s funkcí člena NRR neslučitelné členství v řídících, dozorčích a kontrolních orgánech podnikající právnické osoby, funkce poslance, nebo senátora Parlamentu České republiky, funkce člena vlády, funkce soudce, funkce soudce Ústavního soudu, funkce státního zástupce, funkce poslance Evropského parlamentu, funkce člena Evropské komise, funkce uvolněného člena zastupitelstva územního samosprávného celku, funkce člena bankovní rady České národní banky, výdělečná činnost s výjimkou činnosti vědecké, literární, publicistické, umělecké a pedagogické a s výjimkou správy vlastního majetku, jakákoliv jiná činnost, která může způsobit střet zájmů mezi prováděním této činnosti a činností člena NRR.
V souladu s § 27 zákona č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, je s funkcí člena NRR neslučitelná funkce v politické straně nebo v politickém hnutí.
Dle veřejně dostupných informací současný předseda NRR Mojmír Hampl není členem politické strany, ani v minulosti nezastával žádnou politickou funkci.
Na webových stránkách NRR jsou uveřejněny životopisy všech současných i bývalých členů NRR.
V souladu s § 30 odst. 2 a 3 zákona č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, může být člen NRR Poslaneckou sněmovnou odvolán, pokud začal vykonávat funkci nebo činnost neslučitelnost s funkcí člena NRR nebo pokud nevykonává funkci po dobu delší než 6 měsíců.
V souladu s § 30 odst. 2 a 3 zákona č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, může být člen NRR Poslaneckou sněmovnou odvolán, pokud začal vykonávat funkci nebo činnost neslučitelnost s funkcí člena NRR nebo pokud nevykonává funkci po dobu delší než 6 měsíců. K odvolání člena nejvyššího orgánu tak není nutná interakce více aktérů.
V souladu s § 30 odst. 2 a 3 zákona č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, může být člen NRR Poslaneckou sněmovnou odvolán, pokud začal vykonávat funkci nebo činnost neslučitelnost s funkcí člena NRR nebo pokud nevykonává funkci po dobu delší než 6 měsíců. Podmínky pro odvolání předsedy NRR jsou tak stanoveny na zákonné úrovni.
Jiní aktéři se nepodílejí na obsazování nižších vedoucích funkcionářů a zaměstnanců.
NRR je sama kolektivním orgánem, který tvoří v souladu s § 24 odst. 1 zákona č. 23/2017 Sb. o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, předseda a další 2 členové. Dle § 25 téhož zákona volí předsedu NRR Poslanecká sněmovna na návrh vlády. Způsob obsazování funkce předsedy kolektivního orgánu má zákonný základ.
NRR je sama kolektivním orgánem, který tvoří v souladu s § 24 odst. 1 zákona č. 23/2017 Sb. o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, předseda a další 2 členové. Dle § 25 téhož zákona volí předsedu NRR Poslanecká sněmovna na návrh vlády a další dva členy NRR volí Poslanecká sněmovna, po jednom na návrh Senátu a na návrh ČNB. Členové jsou tak navrhováni různými institucemi.
NRR je sama kolektivním orgánem, který tvoří v souladu s § 24 odst. 1 zákona č. 23/2017 Sb. o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, předseda a další 2 členové. Dle § 25 téhož zákona volí předsedu NRR Poslanecká sněmovna na návrh vlády a další dva členy NRR volí Poslanecká sněmovna, po jednom na návrh Senátu a na návrh ČNB. Členové nejvyššího orgánu jsou tak navrhováni kolektivním orgánem.
NRR je sama kolektivním orgánem, který tvoří v souladu s § 24 odst. 1 zákona č. 23/2017 Sb. o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, předseda a další 2 členové. Dle § 25 téhož zákona volí předsedu NRR Poslanecká sněmovna na návrh vlády a další dva členy NRR volí Poslanecká sněmovna, po jednom na návrh Senátu a na návrh ČNB. Na volbě nejvyššího orgánu se tak podílí více aktérů.
NRR je sama kolektivním orgánem, který tvoří v souladu s § 24 odst. 1 zákona č. 23/2017 Sb. o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, předseda a další 2 členové. Dle § 25 téhož zákona volí předsedu NRR Poslanecká sněmovna na návrh vlády. Obsazování funkce zástupce vedoucího úřadu tak není ve výhradní kompetenci instituce.
V souladu s § 24 odst. 1 zákona č. 23/2017 Sb. o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, tvoří NRR předseda a další 2 členové. Dle § 25 téhož zákona volí předsedu NRR Poslanecká sněmovna na návrh vlády, další dva členy NRR volí Poslanecká sněmovna, po jednom na návrh Senátu a na návrh ČNB. Výběrové řízení tak není vyžadováno, neboť volba člena kolektivního orgánu je ve výhradní kompetenci Poslanecké sněmovny.
Výběrové řízení se nekonalo
Výběrové řízení se nekonalo
Výběrové řízení se nekonalo
Výběrové řízení se nekonalo
Výběrové řízení se nekonalo
Výběrové řízení se nekonalo
V souladu s § 24 odst. 1 zákona č. 23/2017 Sb. o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, tvoří NRR předseda a další 2 členové. Dle § 25 téhož zákona volí předsedu NRR Poslanecká sněmovna na návrh vlády, další dva členy NRR volí Poslanecká sněmovna, po jednom na návrh Senátu a na návrh ČNB. Výběrové řízení tak není vyžadováno, neboť volba člena kolektivního orgánu je ve výhradní kompetenci Poslanecké sněmovny.
V souladu s § 26 odst. 1 písm. d) zákona č. 23/2017 Sb. o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, členem NRR může být pouze fyzická osoba, která je v oboru financí či makroekonomie uznávanou a zkušenou osobností s praxí v oboru v délce nejméně 10 let. Právní předpis tak stanoví podmínku relevantní praxe v daném odvětví.
Zákonná úprava nestanoví podmínku veřejného slyšení uchazečů o funkci.
V souladu s § 33 odst. 1 zákona č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, jsou výdaje na činnost NRR a Úřadu Národní rozpočtové rady hrazeny ze samostatné kapitoly státního rozpočtu. Způsob tvorby rozpočtu je tak stanoven v zákoně.
V souladu s § 33 odst. 1 zákona č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, jsou výdaje na činnost NRR a Úřadu Národní rozpočtové rady hrazeny ze samostatné kapitoly státního rozpočtu.
V souladu s § 33 odst. 1 zákona č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, jsou výdaje na činnost NRR a Úřadu Národní rozpočtové rady hrazeny ze samostatné kapitoly státního rozpočtu. Instituce tak není financována z více zdrojů.
Výše platů členů nejvyššího orgánu je stanovena zákonem č. 236/1995 Sb., o platu představitelů státní moci, státních orgánů a soudců a poslanců Evr. Parlamentu.
Výše platu zaměstnanců je stanovena nařízením vlády č. 341/2017 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě
Děláme svou práci, protože nám není jedno, jak česká společnost vypadá a funguje. Pokud vám to také není jedno, přispějte nám. Budeme bojovat i za vás.