GIBS je zřízena zákonem č. 341/ 2011 Sb., o Generální inspekci bezpečnostních sborů a nemá základ v ústavním pořádku.
V rámcii evropského práva nemají členské státy povinnost mít zřízený samostatný orgán.
GiBS je samostatným ozbrojeným bezpečnostním sborem, zřízený zákonem (§ 1 zákona č. 341/ 2011 Sb., o Generální inspekci bezpečnostních sborů,). Vláda jej nemůže formálně úkolovat, byť je ředitel předsedovi vlády ze zákona odpovědný.
Pravomoci GIBS jsou dány zákonem č. 341/ 2011 Sb., o Generální inspekci bezpečnostních sborů a změně souvisejících zákonů. Další pravomoci jsou upraveny v trestním řádu (GIBS je policejním orgánem dle § 12 odst. 2 zákona č. 141/1961 Sb.., trestního řádu)
S ohledem na právní úpravu instituci svěřených pravomocí do jejího rozhodování nemůže zasahovat nadřízený orgán.
Vnitřní předpisy jsou schvalovány v rámci GIBS. Nejsou však veřejně dohledatelné.
Zákona č. 341/ 2011 Sb., o Generální inspekci bezpečnostních sborů, ani zákon o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů nestanovuje pravomoci ředitele GIBS.
V čele GIBS je dle § 1 odst. 2 zákona č. 341/ 2011 Sb., o GIBS, ředitel, a instituce je tak řízena monokraticky.
GIBS nemá kolektivní nejvyšší orgán - v jeho čele stojí dle § 1 odst. 2 zákona č. 341/ 2011 Sb., o Generální inspekci bezpečnostních sborů, ředitel.
Způsob obsazování funkce ředitele GIBS je stanoven zákonem č. 341/ 2011 Sb., o GIBS, nikoli Ústavou nebo ústavním zákonem.
Druhá vláda Andreje Babiše Andreje Babiše byla jmenovaná 27.6. 2018. Radim Dragoun byl do funkce ředitele GIBS jmenován 1.9. 2018. Dragoun ve funkci vystřídal Michala Murína, který po sporech s Babišem rezignoval.
Dle § 1 odst. 2 zákona č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, trvá funkční období ředitele bezpečnostního sboru pět let. Tatáž osoba nemůže být do funkce jmenována více než dvakrát za sebou. Ustanovení se vztahuje i na ředitele GIBS.
Na příslušníky bezpečnostních sborů, mezi které patří i ředitel GIBS, se vztahuje celá řada omezení stanovených § 47 an. zákona č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů. Nesmí tak, mimo jiné, bez dalšího podnikat nebo provozovat jinou samostatnou výdělečnou činnost.
Všichni příslušníi bezpečnostních sborů nesmí být dle § 47 zákona č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, členem politických stran a hnutí, ani vykonávat jinou činnost v jejich prospěch.
Současný ředitel Vít Hendrych v minulosti nevokonával žádnou politickou funkci.
Ne webu GIBS je dostupný ke stažení životopis ředitele.
Dle § 1 odst. 2 zákona č. 341/ 2011 Sb., o Generální inspekci bezpečnostních sborů, ředitele odvolává předseda vlády, na návrh vlády a po projednání v příslušném výboru Poslanecké sněmovny. Zákon nestanovuje důvody, pro které je odvolání možné.
Dle § 1 odst. 2 zákona č. 341/ 2011 Sb., o Generální inspekci bezpečnostních sborů, ředitele odvolává předseda vlády, na návrh vlády a po projednání v příslušném výboru Poslanecké sněmovny. Je tedy nutné zapojení hned 3 aktérů - Výboru PS, vlády a jejího předsedy.
Pravidla jsou stanovena jednak zákonem o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů a dále vnitřnímu předpisy GIBS, které schvaluje její ředitel.
Příslušníci GIBS jsou ve služebním poměru dle zákona o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů. Političtí aktéři se na obsazování nižších pozic nijak nepodélejí.
Zákon o GIBS ani zákon o služebním poměru neupravují možnost ředitelova zastoupení.
GIBS není řízen kolektivním orgánem, ale ředitelem (§ 1 odst. 2 zákona č. 341/ 2011 Sb., o Generální inspekci bezpečnostních sborů,)
Předseda vlády ředitele GIBS dle § 1 odst. 2 zákona č. 341/ 2011 Sb., o Generální inspekci bezpečnostních sborů,, jmenuje na návrh vlády a po projednání v příslušném výboru Poslanecké sněmovny. Je tedy navrhován kolektivním orgánem - vládou.
V čele GIBS stojí ředitel. Dle § 1 odst. 2 zákona č. 341/ 2011 Sb., o Generální inspekci bezpečnostních sborů, jej jmenuje a odvolává na návrh vlády a po projednání ve výboru Poslanecké sněmovny příslušném ve věcech bezpečnosti předseda vlády, jemuž je ředitel z výkonu své funkce odpovědný. Na jmenování se tudíž podílí více aktérů.
Ředitel GIBS dle zákona o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů a zákona o GIBS nemá zástupce.
Zákon o GIBS konání výběrového řízení nevyžaduje.
Jediné výběrové řízení na pozici ředitele GIBS se konalo v roce 2018 (na základě předchozího rozhodnutí vlády). V roce 2023 již ale nová vláda k opětovnému konání výběrového řízení nepřistoupila s argumentem, že běžně se na pozici ředitele GIBS výběrové řízení někoná.
Výběrové řízení na ředitele GIBS se standardně nekoná a žádné právní předpisy jej nestanovují. Jedinou výjimkou byl rok 2018, kdy výběrové řízení proběhlo.
Výběrové řízení na ředitele GIBS se standardně nekoná a žádné právní předpisy jej nestanovují. Jedinou výjimkou byl rok 2018, kdy výběrové řízení proběhlo
Výběrové řízení na ředitele GIBS se standardně nekoná a žádné právní předpisy jej nestanovují. Jedinou výjimkou byl rok 2018, kdy výběrové řízení proběhlo
Výběrové řízení na ředitele GIBS se standardně nekoná a žádné právní předpisy jej nestanovují. Jedinou výjimkou byl rok 2018, kdy výběrové řízení proběhlo
Výběrové řízení na ředitele GIBS se standardně nekoná a žádné právní předpisy jej nestanovují. Jedinou výjimkou byl rok 2018, kdy výběrové řízení proběhlo
Výběrové řízení na ředitele GIBS se standardně nekoná a žádné právní předpisy jej nestanovují. Jedinou výjimkou byl rok 2018, kdy výběrové řízení proběhlo
Pro jmenování ředitelem GIBS není zákonem o GIBS ani zákonem o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů vyžadována konkrétní praxe, nebo odborná kvalifikace. Služební poměr u nich ze zákona vzniká dne jmenování do funkce podle § 17 odst. 2 zákona č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů.
Zákon o GIBS nestanovuje podmínku veřejného slyšení. Určitou transparentnost má zřejmě zajišťovat projednání kandidáta ve výboru Poslanecké sněmovny, který je příslušný ve věcech bezpečnosti.
Příjmy a výdaje jsou dle § 1 odst. 4 zákona č. 341/ 2011 Sb., o Generální inspekci bezpečnostních sborů, samostatnou kapitolou státního rozpočtu. Tvorba je dále upravena zákonem o státním rozpočtu.
Příjmy a výdaje jsou dle § 1 odst. 4 zákona č. 341/ 2011 Sb., o Generální inspekci bezpečnostních sborů, samostatnou kapitolou státního rozpočtu.
GIBS má dle § 1 odst. 4 zákona o státním rozpočtu samostatnou kapitolu státního rozpočtu. Žádný jiný významný příjem než je státní rozpočet nemá.
Ředitel GIBS je ve služebním poměru dle zákona č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů. Jeho plat se řídí § 112 an. tohoto zákona, který upravuje služební příjem a odměnu všech příslušníků bezpečnostních sborů.
Výše služebního příjmu je jednoznačně daná § 112 an. Zákona č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů.
Děláme svou práci, protože nám není jedno, jak česká společnost vypadá a funguje. Pokud vám to také není jedno, přispějte nám. Budeme bojovat i za vás.