Energetický regulační úřad (ERÚ) je institucí, která je pověřena určovat cenu regulovaných složek energií, podporovat hospodářskou soutěž v energetice, licencovat obchodníky s energiemi a řešit spory spotřebitelů s dodavateli energií. S ohledem na tuto svou pozici regulátora ekonomicky i strategicky významného odvětví je opodstatněný požadavek na značnou nezávislost této instituce, neboť v opačném případě hrozí její zneužití ve prospěch různých hráčů nejen energetického trhu.
Celkový počet nesplněných kritérií: 16 ze 40
Počet nesplněných kritérií, která doporučujeme splnit: 11
Potenciál pro zlepšení: 69%
ERÚ je řízen kolektivním orgánem, který je však jmenován výhradně vládou. Pro zajištění vyšší míry nezávislosti doporučujeme, aby byl tento kolektivní nejvyšší orgán jmenován více různými aktéry či institucemi. Tím dojde k vyvážení různých politických zájmů, čímž lze zabránit uzmutí úřadu pouze jednou částí politických sil. Lze zvažovat například rozdělení jmenování mezi komory Parlamentu, vládu a prezidenta republiky, či například některé profesní komory a akademickou obec.
Doporučujeme obsazovat Radu ERÚ více aktéry.
Pokud dojde k zavedení pluralitního jmenování do Rady ERÚ, pak nepovažujeme za nutné po jednotlivých aktérech vyžadovat konání výběrových řízení na jejich kandidáta, jakkoliv i ta představují legitimní způsob výběru vedení. V případě obsazování členů více institucemi se totiž jedná o projev politického obsazování, a výběrová řízení v takovém případě postrádají své opodstatnění. Jinými slovy, cílem výběrového řízení je nalézt objektivně nejvhodnějšího kandidáta. Nedává dobrý smysl, aby se o takové objektivní hledání pokoušelo více aktérů než jeden. Do té doby je však nutné trvat na konání transparentních výběrových řízení, přičemž tento požadavek nesmí být bezobsažný. U konání výběrových řízení je nutné dbát na jejich parametry, tak, aby je především bylo možné považovat za objektivní a transparentní. Výběrová řízení nesmějí být jen jednáním „na oko“, zástěrkou pro jmenování předem vybraného kandidáta. Proto je nutné, aby se do výběrového řízení mohli uchazeči přihlašovat volně, bez nutnosti nominace jiným aktérem. Dále je třeba, aby byla zveřejněna výzva obsahující jasná kritéria a požadavky výběrového řízení, a to nejméně tři týdny před jeho konáním. Stejně tak je nutné, aby byl zveřejněn i seznam členů komise, který je snadno dohledatelný, a ta byla složena z osob alespoň ze tří různých institucí, tak, aby byla zajištěna názorová a mocenská pluralita. O celém výběrovém řízení je pak nutné transparentně informovat, jakkoliv s přihlédnutím k osobním údajům uchazečů.
Do okamžiku zavedení pluralitního jmenování Rady ERÚ doporučujeme konání transparentních výběrových řízení.
S ohledem na agendu ERÚ, která se spotřebitelů v některých oblastech přímo dotýká, a v dalších oblastech je strategicky významná, považujeme za důležité, aby veřejnost měla možnost seznámit se s názory uchazečů o funkci v Radě ERÚ. Z tohoto důvodu doporučujeme, aby s nimi bylo konáno veřejné slyšení, kde budou moci svou vizi a představu o fungování tohoto regulátora trhu představit.
Doporučujeme, aby s kandidáty byla vedena veřejná slyšení.
Děláme svou práci, protože nám není jedno, jak česká společnost vypadá a funguje. Pokud vám to také není jedno, přispějte nám. Budeme bojovat i za vás.