Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) je institucí pověřenou kontrolou hospodaření státu. Jeho úkolem je prověřovat, jak stát nakládá se svým majetkem a prostředky. Dále pak dohlíží na plnění státního rozpočtu a vyjadřuje se ke státnímu závěrečnému účtu. O svých závěrech vydává kontrolní zprávy, pochybení však nemůže trestat. S ohledem na toto své postavení kontrolora utrácení státních prostředků je opodstatněný požadavek na jeho velmi vysokou potřebu nezávislosti.
Celkový počet nesplněných kritérií: 18 ze 40
Počet nesplněných kritérií, která doporučujeme splnit: 5
Potenciál pro zlepšení: 28%
V současnosti je funkční období omezeno pouze u prezidenta a viceprezidenta úřadu, nikoliv u členů kolegia jako takových. Jakkoliv je u NKÚ opodstatněný požadavek na stabilitu úřadu a oproštění od politických vlivů způsobených jmenováním a odvoláváním z funkce, funkční období bez jakéhokoliv omezení nepovažujeme za vhodné, a to i s ohledem na problematiku ustrnutí ve funkci, faktickou rezignaci na její výkon a možnou apatii způsobenou dlouhým členstvím v úřadu bez formální rozhodovací pravomoci. S ohledem na to doporučujeme funkční období členů kolegia NKÚ omezit, a to na dobu stejnou jako u prezidenta a viceprezidenta, tedy 9 let.
Doporučujeme omezit funkční období členů kolegia NKÚ na 9 let.
S ohledem na doporučené omezení délky mandátu je vhodné zároveň zajistit, aby ke změně členů kolegia docházelo postupně a pravidelně, nikoliv hromadně a naráz. Tím bude zachována stabilita v rozhodování a výkonu pravomocí NKÚ. Nemusí se nutně jednat o jednoho člena ročně, lze zvažovat kupříkladu obměnu 3 členů každé tři roky.
Doporučujeme zavést periodickou postupnou obměnu členů kolegia NKÚ.
Členové kolegia NKÚ v současnosti nemají omezené členství v politických stranách či hnutí. S ohledem na povahu této instituce, kontrolující mimo jiné plnění státního rozpočtu, tedy záležitosti vysloveně politické, považujeme za vhodné, aby na zákonné úrovni bylo zavedeno omezení členů kolegia NKÚ být členy politické strany či hnutí.
Doporučujeme uzákonit zákaz členství v politických stranách či hnutích pro členy kolegia NKÚ.
Zákon v současné době nestanoví podmínku relevantní praxe pro členy kolegia NKÚ. S ohledem na důležitost této instituce by přitom bylo alespoň rámcově vhodné stanovit, co musí uchazeči o funkci splňovat tak, aby jmenováním zcela nekompetentních osob nemohla být kontrolní funkce této instituce oslabena.
Doporučujeme stanovit v zákoně alespoň rámcové kvalifikační podmínky pro členství v kolegiu NKÚ.
Vzhledem k důležité roli kontroly utrácení veřejných prostředků považujeme za vhodné, aby byla s budoucími členy NKÚ vedena veřejná slyšení, na kterých by se veřejnost mohla seznámit s jejich názorem na kontrolní činnost, což by posléze umožnilo snazší veřejnou kontrolu této důležité instituce.
Doporučujeme vést veřejná slyšení s budoucími členy kolegia NKÚ.
Naopak nedoporučujeme, aby do jmenovacího procesu bylo zapojeno více aktérů než jen současná poslanecká sněmovna, a to s ohledem na bazální důvěru mezi kontrolorem a kontrolovaným co do relevance příslušných zjištění. To však platí pouze za předpokladu zavedení periodické postupné obměny členů kolegia NKÚ navrhované výše, neboť tehdy bude fakticky každou sadu kandidátů volit jinak složená poslanecká sněmovna, a to nejen pro sebe, ale i pro sněmovny budoucí.
Stejně tak nedoporučujeme, aby byla zavedena nutnost stanovit výši platu zaměstnanců NKÚ právním předpisem, neboť současný atypický systém se schvalováním ze strany výboru poslanecké sněmovny považujeme za dostačující, s ohledem na pravděpodobnost zveřejnění případných podivností či pochyb.
Děláme svou práci, protože nám není jedno, jak česká společnost vypadá a funguje. Pokud vám to také není jedno, přispějte nám. Budeme bojovat i za vás.