Český statistický úřad (ČSÚ) je institucí, jejímž úkolem je vytvářet objektivní a ucelený obraz ekonomického, sociálního, demografického a environmentálního vývoje v České republice. Za tímto účelem vytváří a poskytuje statistické podklady, uchovává data a meziročně je srovnává. Zároveň také vykonává státní správu na úseku zpracování výsledků voleb. Ačkoliv se jedná o pravomoci spíše administrativního typu, potřeba naprosté objektivity těchto dat a výsledků ospravedlňuje požadavek na nezávislost této instituce.
Celkový počet nesplněných kritérií: 19 ze 40
Počet nesplněných kritérií, která doporučujeme splnit: 16
Potenciál pro zlepšení: 84%
S ohledem na uvedené postavení ČSÚ a jeho potřebu odolávat případným tlakům doporučujeme zřízení kolektivního nejvyššího orgánu. Ten je z povahy věci schopný jim lépe odolávat, neboť je pro ovlivnění fungování úřadu, jeho rozhodnutí či závěry nutné přesvědčit více osob než jen jednu. Zároveň se s větším počtem osob zvyšuje šance, že by informace o takovém ovlivnění vytanula na povrch.
Doporučujeme zřídit kolektivní nejvyšší orgán.
Za předpokladu zřízení nejvyššího kolektivního orgánu doporučujeme, aby docházelo k jeho postupné obměně zakotvené na zákonné úrovni. Tak bude zajištěna kontinuita rozhodování a zároveň dojde k odstínění směřování instituce od politických turbulencí. Nemusí se nutně jednat o výměnu jednoho člena každý rok, periodicita však musí být rovnoměrná a dopředu daná.
Doporučujeme zákonem zřídit periodickou postupnou obměnu členů nejvyššího orgánu.
Pro zvýšení nezávislosti a mocenské parity je vhodné, aby byl nejvyšší kolektivní orgán obsazován více různými aktéry či institucemi. Tím dojde k vyvážení různých politických zájmů, čímž lze zabránit uzmutí úřadu pouze jednou částí politických sil. Lze zvažovat například rozdělení jmenování mezi komory Parlamentu, vládu a prezidenta republiky, či například některé profesní komory a akademickou obec.
Doporučujeme obsazovat kolektivní nejvyšší orgán více aktéry.
Pokud dojde ke zřízení kolektivního řídícího orgánu, pak nepovažujeme za nutné po jednotlivých aktérech vyžadovat konání výběrových řízení na jejich kandidáta do nejvyššího orgánu. V případě obsazování členů více institucemi se totiž jedná o projev politického obsazování. Výběrová řízení v takovém případě postrádají své opodstatnění. Jinými slovy, cílem výběrového řízení je nalézt objektivně nejvhodnějšího kandidáta, a nedává dobrý smysl, aby se o takové objektivní hledání pokoušelo více aktérů než jeden. Do té doby je však nutné trvat na konání transparentních výběrových řízení, přičemž tento požadavek nesmí být bezobsažný. U konání výběrových řízení je nutné dbát na jejich parametry tak, aby je především bylo možné považovat za objektivní a transparentní. Výběrová řízení nesmějí být jen jednáním „na oko“, zástěrkou pro jmenování předem vybraného kandidáta. Proto je nutné, aby se do výběrového řízení mohli uchazeči přihlašovat volně, bez nutnosti nominace jiným aktérem. Dále je třeba, aby byla zveřejněna výzva obsahující jasná kritéria a požadavky výběrového řízení, a to nejméně tři týdny před jeho konáním. Stejně tak je nutné, aby byl zveřejněn i seznam členů komise, který bude snadno dostupný, a ta byla složena z osob alespoň ze tří různých institucí tak, aby byla zajištěna názorová a mocenská pluralita. O celém výběrovém řízení je pak nutné transparentně informovat, jakkoliv s přihlédnutím k osobním údajům uchazečů.
Do okamžiku zřízení kolektivního nejvyššího orgánu s pluralitním jmenováním doporučujeme konání transparentních výběrových řízení.
Délka mandátu člena nejvyššího orgánu není v současné chvíli u ČSÚ omezena. S ohledem na zamezení ustrnutí ve funkci a hrozbu tunelového vidění, avšak zároveň i s ohledem na určitou stabilitu výkonu funkce, navrhujeme délku mandátu omezit na 6-7 let.
Doporučujeme stanovit délku mandátu člena nejvyššího orgánu.
Člena nejvyššího orgánu i jeho zástupce je nyní možné odvolat v zásadě z jakýchkoliv důvodů. S ohledem na potřebu nezávislosti ČSÚ doporučujeme odvolací mechanismus upravit tak, aby k odvolání člena nejvyššího orgánu či jeho zástupců bylo možné přistoupit pouze z taxativních důvodů, či alespoň aby odvolání muselo být řádně odůvodněné a přezkoumatelné soudem.
Doporučujeme stanovit taxativní důvody pro odvolání člena nejvyššího orgánu a jeho zástupců, či alespoň striktní požadavek na odůvodnění takového kroku.
Zákon v současnosti nestanoví podmínky relevantní praxe pro člena nejvyššího orgánu. S ohledem na hrozbu paralýzy instituce prostřednictvím obsazení zcela nekompetentních kandidátů doporučujeme, aby zákon stanovil alespoň základní kvalifikační požadavky kladené na kandidáty.
Doporučujeme stanovit základní kvalifikační požadavky na členství v nejvyšším orgánu zákonem.
I přesto, že je agenda ČSÚ spíše administrativního charakteru, považujeme za vhodné, aby měla veřejnost možnost seznámit se s názory a postoji kandidátů do jeho nejvyššího orgánu. Tím bude následně umožněna i lepší kontrola výkonu jejich funkce ze strany veřejnosti.
Doporučujeme, aby s kandidáty byla vedena veřejná slyšení.
Děláme svou práci, protože nám není jedno, jak česká společnost vypadá a funguje. Pokud vám to také není jedno, přispějte nám. Budeme bojovat i za vás.