Národní úřad pro kybernetickou bezpečnost (NÚKIB) je institucí pověřenou kybernetickou bezpečností a ochranou utajovaných informací v oblasti informačních a komunikačních systémů. Zabývá se tak ochranou a doporučeními pro Českou republiku a její instituce v oblasti hrozeb v informačních technologiích a kyberprostoru. Nejedná se sice o bezpečnostní složku státu ani zpravodajskou službu, oblastí své činnosti se však jedná o instituci, která bezpečnost republiky nepřímo zajišťuje. Tím jsou specifické i požadavky na její nezávislost, která může v odůvodněných případech ustupovat jiným zájmům, jako je například důvěra mezi bezpečnostními a kvazibezpečnostními institucemi navzájem, či vůči vládě, která je za bezpečnost země ve výsledku odpovědná a která je v případě nutnosti výkonným orgánem, jenž jedná.
Celkový počet nesplněných kritérií: 22 ze 40
Počet nesplněných kritérií, která doporučujeme splnit: 6
Potenciál pro zlepšení: 27%
S ohledem na uvedené tak nepovažujeme za nutné, aby byl NÚKIB zcela vyvázán z hierarchické návaznosti na vládu, která spočívá v odpovědnosti ředitele předsedovi vlády. Stejně tak není vhodné, aby byl NÚKIB řízen kolektivním orgánem, a to právě pro jeho vyšší míru nezávislosti a svébytnosti v rozhodování, která v případě kvazibezpečnostních a bezpečnostních institucí není žádoucí. Máme však za to, že by funkční nezávislost, a především stabilita mohla být posílena alespoň rámcovým zakotvením místopředsedů NÚKIB na zákonné úrovni, a to včetně rámcového vymezení jejich pravomocí a role, včetně způsobu jejich jmenování a odvolávání.
Doporučujeme zákonem upravit postavení a rámcové pravomoci místopředsedů, včetně jejich jmenování a odvolávání.
Délka mandátu předsedy NÚKIB v současnosti není omezena. Jakkoliv je v tomto případě klíčová zejména důvěra mezi předsedou vlády a ředitelem NÚKIB, považujeme za vhodné zavést funkční období ředitele tak, aby nemohlo docházet k „usnutí na vavřínech“ a profesní otupělosti způsobené dlouhým setrváním ve funkci. Nevylučujeme možnost opakování mandátu, ale otázka jmenování či setrvání ve funkci by tak alespoň musela být v zákonem stanovené periodě, například po 6-7 letech, otevřena, a celá záležitost prodiskutována.
Doporučujeme zavést funkční období ředitele na 6-7 let.
Ředitel NÚKIB v současné době může být členem politické strany nebo hnutí. Tuto právní úpravu nepovažujeme za šťastnou, neboť se jedná o předsedu ústředního správního úřadu, který by měl přinejmenším z formálního hlediska být obsazován apolitickou osobou. Proto navrhujeme zavést pro ředitele NÚKIB zákaz členství v politických stranách a hnutích, přičemž toto omezení máme z hlediska základních práv za proporční, neboť se dotýká jediného představitele důležité státní instituce, a nikoliv všech jejích zaměstnanců.
Doporučujeme zakázat řediteli členství v politických stranách a hnutích.
S ohledem na to, že vláda má dle současné právní úpravy de iure volné ruce, považujeme za vhodné, aby byly zákonem nastaveny alespoň základní mantinely pro to, jaké osoby může vláda do funkce ředitele jmenovat. Mělo by se tak jednat alespoň o základní kvalifikační podmínky, či určitou míru profesní a odborné způsobilosti k výkonu této funkce. Tím lze zejména zabránit faktickému vyprázdnění role NÚKIB například prostřednictvím jmenování zjevně nekompetentního ředitele.
Doporučujeme zavést kvalifikační požadavky pro funkci ředitele.
Životopisy ani jiné informace o vzdělání a relevantním profesním působení ředitele NÚKIB nelze nalézt na webu instituce. Jakkoliv se jedná o kvazibezpečnostní úřad, máme za to, že zveřejnění těchto informací o předsedovi instituce nemůže její fungování nijak ohrozit. Naopak může veřejnosti umožnit alespoň rámcově sledovat, zdali při výkonu funkce nedochází ke střetu zájmů či jiným evidentním problémům.
Doporučujeme, aby na webu NÚKIB byl zveřejněn životopis či medailonek jeho ředitele.
Naopak nedoporučujeme, aby na pozici ředitele NBÚ probíhalo výběrové řízení, a to s ohledem na nutnost důvěry mezi vládou a touto s ní úzce spolupracující institucí. Stejně tak nedoporučujeme upravovat jmenovací proces do nejvyššího orgánu této instituce, kde považujeme koordinaci vlády a příslušného výboru poslanecké sněmovny za dostačující mechanismus k tomu, aby případné pochybnosti byly odhaleny, přinejmenším v kontextu tohoto kvazibezpečnostního úřadu.
Děláme svou práci, protože nám není jedno, jak česká společnost vypadá a funguje. Pokud vám to také není jedno, přispějte nám. Budeme bojovat i za vás.