Česká televize (ČT) je veřejnoprávní institucí provozující celoplošné televizní vysílání na území České republiky. Jejím úkolem je zajišťovat občanům přístup k informacím, kultuře, vzdělání a zábavě. Je zřízena zákonem, kterým se při své činnosti řídí. Její fungování je hrazeno z tzv. koncesionářských poplatků, což vychází z jejího specifického veřejnoprávního, nikoliv však státního postavení. S ohledem na uvedené je požadavek na nezávislost ČT namístě, neboť se jedná o instituci, která by byla v případě závislosti na některé součásti státní moci přímo zneužitelná ve prospěch konkrétních cílů či skupin.
Celkový počet nesplněných kritérií: 17 ze 40
Počet nesplněných kritérií, která doporučujeme splnit: 3
Potenciál pro zlepšení: 18%
ČT je specifická organizace, neboť se co do činností a způsobu fungování blíží spíše mediálnímu domu fungujícímu na soukromoprávním principu. Má však stanovené specifické mechanismy co do způsobu jmenování a kontroly nejvyššího vedení. Ten zohledňuje manažerský způsob řízení prostřednictvím ředitele, který je však kontrolovaný specificky volenou radou, nadanou zvláštními oprávněními. Nejedná se tak o úřad. S ohledem na to nedává dobrý smysl zákonem upravovat kupříkladu pravomoci a postavení ředitele zpravodajství. Stejně tak nedává smysl nejvyšší orgán upravit jako kolektivní, zejména s ohledem na existenci kolektivní Rady ČT, nadané některými jmenovacími a kontrolními pravomocemi, obsazované navíc pluralitním systémem. Co však upravit na zákonné úrovni lze, jsou požadavky na alespoň základní kvalifikaci pro funkci ředitele ČT tak, aby bylo zamezeno variantě, kdy by ČT neplnila svou zákonnou roli a poslání prostřednictvím jmenování zcela nekompetentního ředitele.
Doporučujeme stanovit alespoň základní kvalifikační předpoklady pro funkci ředitele ČT.
S ohledem na roli ČT považujeme za vhodné, aby již v praxi probíhající veřejná slyšení s uchazeči o funkci jejího ředitele byla promítnuta do zákona. Na nich se občané mohou dozvědět, jak který kandidát k řízení ČT plánuje přistupovat, jaká je jeho vize, či na jaké oblasti tvorby a činnosti ČT se chystá zaměřit. To následně umožňuje veřejnou kontrolu nad jeho kroky a počínáním. Tento požadavek doporučujeme zavést na zákonné úrovni tak, aby se nejednalo o diskreční pravomoc politicky částečně ovlivnitelné Rady ČT.
Doporučujeme uzákonit veřejná slyšení s kandidáty na ředitele ČT.
Plat ředitele ČT je v současnosti stanovován Radou ČT, což je přijatelný mechanismus. Zákon však neupravuje vůbec žádná pravidla či mantinely, v kterých se Rada ČT musí pohybovat. Existuje tak možnost diskreditace funkce ředitele prostřednictvím stanovení mimořádně nízké odměny, či naopak hrozba přeplácení nad rámec standardu sektoru. Z tohoto důvodu doporučujeme stanovit zákonné mantinely, v kterých by se Rada ČT musela při stanovování výše platu ředitele ČT pohybovat, například prostřednictvím matematického vzorce upravovaného drobným koeficientem.
Doporučujeme stanovit zákonná pravidla pro způsob výpočtu platu ředitele ČT.
Způsob tvorby rozpočtu ČT není v zákoně podrobně upraven, stanovena jsou pouze některá pravidla ohledně výkaznictví a způsobu hospodaření. Jakkoliv se nejedná o klasický rozpočet složky veřejné moci, navrhujeme ke zvážení zavedení určitých pravidel pro způsob tvorby rozpočtu ČT, zejména s ohledem na specifický původ jejích příjmů a její veřejnoprávní povinnosti a charakter tak, aby například nebylo možné výrazně omezit tvorbu zpravodajství osekáním jeho rozpočtu.
Navrhujeme ke zvážení zavedení zákonných pravidel pro tvorbu rozpočtu ČT.
ČT je specifická organizace se specifickým řízením. Jakožto nejvyšší orgán instituce byl v kontextu sběru dat identifikován její ředitel, což však neznamená, že by pozornosti občanské společnosti měla unikat Rada ČT, která má na její fungování zásadní vliv. Lze tak konstatovat, že nezávislost ČT je do určité míry odvislá od Rady ČT, tu je tak třeba sledovat a mít na paměti.
Děláme svou práci, protože nám není jedno, jak česká společnost vypadá a funguje. Pokud vám to také není jedno, přispějte nám. Budeme bojovat i za vás.