Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) je ústředním správním úřadem dle kompetenčního zákona. Jejím úkolem je vykonávat státní správu v oblasti rozhlasového, televizního a převzatého vysílání, jakožto i v oblasti audiovizuálních mediálních služeb. RRTV dbá na zachování a rozvoj plurality informací v oblasti vysílání, uděluje licence a trestá prohřešky proti zákonu v oblasti vysílání. RRTV je institucí, u které je vyžadována vysoká míra nezávislosti na dalších politických aktérech, neboť je způsobilá ovlivňovat mediální sféru a tím i přístup občanů k informacím.
Celkový počet nesplněných kritérií: 17 ze 40
Počet nesplněných kritérií, která doporučujeme splnit: 6
Potenciál pro zlepšení: 35%
S ohledem na tuto roli doporučujeme, aby byla RRTV jakožto kolektivní orgán obměňována postupně. Tento požadavek musí být zakotven na zákonné úrovni tak, aby nemohlo docházet k plošným obměnám jejích členů a tím k nenadálým změnám kurzu v oblasti regulace televizního a rozhlasového vysílání. Frekvence obměny je na zvážení, nemusí se nutně jednat o jednoho člena ročně, avšak měla by být zachována rovnoměrnost a periodicita obměny.
Doporučujeme postupnou obměnu Rady.
Současný stav, kdy se na volbě kolektivního orgánu nepodílí více aktérů, nepovažujeme za vhodný, neboť je tak instituci možné snáze ovlivnit ve prospěch jednoho mocenského zájmu. Proto navrhujeme, aby alespoň část členů nejvyššího orgánu byla volena Senátem Parlamentu ČR. Za předpokladu, že dojde k takovému rozdělení jmenovacích pravomocí, pak nepovažujeme za nutné konat výběrová řízení na členy kolektivního orgánu, neboť v případě obsazování členů více institucemi se jedná o projev politického obsazování, a výběrová řízení v takovém případě postrádají své opodstatnění. Jinými slovy, cílem výběrového řízení je nalézt objektivně nejvhodnějšího kandidáta, a nedává dobrý smysl, aby se o takové objektivní hledání pokoušelo více aktérů než jeden. Pokud však k rozložení jmenovacích pravomocí nedojde, pak jsou výběrová řízení nutností, což platí i do doby, než se podaří toto rozložení zavést. Ruku v ruce s tímto politickým jmenovacím procesem však jde požadavek na transparentnost takového procesu, kdy je vždy nutné, aby byl výběr odůvodněný, a z hlediska občanské společnosti kontrolovatelný a pochopitelný.
Doporučujeme obsazovat nejvyšší kolektivní orgán více aktéry.
I proto je vhodné, aby s kandidáty na funkci v instituci byla vedena veřejná slyšení, na kterých se bude veřejnost moci, a to ideálně i dálkovým způsobem, seznámit s tím, jaké má kandidát priority, a jak si vedení instituce představuje.
Doporučujeme, aby byla s kandidáty vedena veřejná slyšení.
Naopak u instituce nedoporučujeme zavádět podmínku relevantní praxe pro kandidáty o funkci v nejvyšším orgánu, neboť s ohledem na roli RRTV by mohlo docházet k nežádoucímu uzavírání instituce, kdy „lidé z médií kontrolují lidi z médií“. Oproti tomu jsou nutné a vhodné záruky morální a osobní integrity uchazečů.
K diskuzi pak je, zdali by nebylo vhodné pro instituci zajistit pluralitu financování, neboť na rozdíl od jiných institucí se nabízí navázání financování například na koncesionářské poplatky, takový krok by však bylo nutné podrobit detailní analýze dopadů před jeho případnou implementací.
Děláme svou práci, protože nám není jedno, jak česká společnost vypadá a funguje. Pokud vám to také není jedno, přispějte nám. Budeme bojovat i za vás.