Národní bezpečnostní úřad (NBÚ) je institucí zabývající se oblastí utajovaných informací a bezpečnostní způsobilosti. Mezi jeho nejdůležitější, a především nejexponovanější úkoly patří vydávání tzv. bezpečnostních prověrek, opravňujících politiky a úřadníky k přístupu k utajovaným informacím. NBÚ nedisponuje zpravodajskými ani vyšetřovacími oprávněními. Nejedná se tak o bezpečnostní složku státu ani zpravodajskou službu. Oblastí své činnosti se však jedná o instituci, která bezpečnost republiky nepřímo zajišťuje. Tím jsou specifické i požadavky na její nezávislost, která může v odůvodněných případech ustupovat jiným zájmům, jako je například důvěra mezi bezpečnostními a kvazibezpečnostními institucemi navzájem, či vůči vládě, která je za bezpečnost země ve výsledku odpovědná, a která je v případě nutnosti výkonným orgánem, který jedná.
Celkový počet nesplněných kritérií: 30 ze 40
Počet nesplněných kritérií, která doporučujeme splnit: 8
Potenciál pro zlepšení: 27%
S ohledem na uvedené tak nepovažujeme za nutné, aby byl NBÚ zcela vyvázán z hierarchické návaznosti na vládu, spočívající v odpovědnosti ředitele předsedovi vlády. Stejně tak není vhodné, aby byl NBÚ řízen kolektivním orgánem, a to právě pro jeho vyšší míru nezávislosti a svébytnosti v rozhodování, která v případě kvazibezpečnostních a bezpečnostních institucí není žádoucí. Máme však za to, že by funkční nezávislost, a především stabilita, mohla být posílena alespoň rámcovým zakotvením místopředsedů NBÚ na zákonné úrovni, a to včetně rámcového vymezení jejich pravomocí a role, včetně způsobu jejich jmenování.
Doporučujeme zákonem upravit postavení a rámcové pravomoci místopředsedů, včetně jejich jmenování.
Délka mandátu předsedy NBÚ v současnosti není omezena. Jakkoliv je v tomto případě klíčová zejména důvěra mezi předsedou vlády a ředitelem NBÚ, považujeme za vhodné zavést funkční období ředitele, tak, aby nemohlo docházet k „usnutí na vavřínech“ a profesní otupělosti způsobené dlouhým setrváním ve funkci. Nevylučujeme možnost opakování mandátu, ale otázka jmenování či setrvání ve funkci by tak alespoň musela být v zákonem stanovené periodě, například po 6-7 letech, otevřena, a celá záležitost prodiskutována.
Doporučujeme zavést funkční období ředitele na 6-7 let.
Ředitel NBÚ v současné době může být členem politické strany nebo hnutí. Tuto právní úpravu nepovažujeme za šťastnou, neboť se jedná o předsedu ústředního správního úřadu, který by měl přinejmenším z formálního hlediska být obsazován apolitickou osobou. Proto navrhujeme zavést pro ředitele NBÚ zákaz členství v politických stranách a hnutích, přičemž toto omezení máme z hlediska základních práv za proporční, neboť se dotýká jediného představitele důležité státní instituce, a nikoliv všech jejích zaměstnanců.
Doporučuje zakázat řediteli členství v politických stranách a hnutích.
S ohledem na to, že vláda má dle současné právní úpravy de iure volné ruce, považujeme za vhodné, aby byly zákonem nastaveny alespoň základní mantinely pro to, jaké osoby může vláda do funkce ředitele jmenovat. Mělo by se tak jednat alespoň o základní kvalifikační podmínky, či určitou míru profesní a odborné způsobilosti k výkonu této funkce. Tím lze zejména zabránit faktickému vyprázdnění role NBÚ například prostřednictvím jmenování zjevně nekompetentního ředitele.
Doporučujeme zavést kvalifikační požadavky pro funkci ředitele.
Ke zvážení je, zdali by s ohledem na potenciální rozkolísanost politické scény a citlivost role NBÚ pro státní bezpečnost nebylo vhodné do jmenovacího a odvolávacího procesu zapojit více politických aktérů. S ohledem na požadavek alespoň základní akceschopnosti a důvěry nejvyšších představitelů státní moci v ředitele NBÚ se nabízí zejména interakce vlády a prezidenta republiky, což by mohlo zajistit stabilitu v případě, kdy by potenciálně extremistická vláda mohla chtít kupříkladu prostřednictvím ředitele NBÚ udělovat bezpečnostní prověrky zjevně nezpůsobilým extrémistům. Interakce prezidenta s vládou však může působit i jako negativní blokační prvek, a bylo by tak nutné pečlivě vážit všechny parametry této možné změny.
Naopak nedoporučujeme, aby na pozici ředitele NBÚ probíhalo výběrové řízení, a to s ohledem na nutnost důvěry mezi vládou a touto s ní úzce spolupracující institucí. Stejně tak nepovažujeme za nutné zákonem zavádět způsob výpočtu výše platů v NBÚ, neboť revizní mechanismus prostřednictvím schválení výboru poslanecké sněmovny v kontextu nezávislosti instituce a jejího postavení obstojí.
Děláme svou práci, protože nám není jedno, jak česká společnost vypadá a funguje. Pokud vám to také není jedno, přispějte nám. Budeme bojovat i za vás.