Digitální a informační agentura (DIA) je institucí pověřenou digitalizací státní správy. Jako taková zřizuje digitální služby jako jsou datové schránky, eDoklady, či portál občana. Dále se zabývá koordinací a podporou dalších institucí při digitalizaci, tvorbou a správou produktů pro státní správu, zejména pak základních registrů. S ohledem na tuto roli považujeme za důležité trvat alespoň na základní funkční nezávislosti DIA, jakkoliv se jedná spíše o státní složku představující koordinátora a vykonavatele vůle dalších aktérů.
Celkový počet nesplněných kritérií: 22 ze 40
Počet nesplněných kritérií, která doporučujeme splnit: 16
Potenciál pro zlepšení: 73%
Vzhledem k popsané roli DIA doporučujeme upravit způsob jejího vedení tak, aby byl zřízen kolektivní nejvyšší orgán. Míru diskrece DIA jako ústředního správního úřadu považujeme za natolik značnou, že mohou vznikat příležitosti pro její ovlivňování. Kolektivní nejvyšší orgán je v tomto ohledu odolnější, neboť je pro ovlivnění instituce třeba přesvědčit více osob než jen jednu.
Doporučujeme zřízení kolektivního nejvyššího orgánu.
Za předpokladu zřízení nejvyššího kolektivního orgánu doporučujeme, aby docházelo k jeho postupné obměně zakotvené na zákonné úrovni. Tak bude zajištěna kontinuita rozhodování a zároveň dojde k odstínění směřování instituce od politických turbulencí. Nemusí se nutně jednat o výměnu jednoho člena každý rok, periodicita však musí být rovnoměrná a dopředu daná.
Doporučujeme zákonem zřídit periodickou postupnou obměnu členů nejvyššího orgánu.
Pro zvýšení nezávislosti a mocenské parity je vhodné, aby byl nejvyšší kolektivní orgán obsazován více různými aktéry či institucemi. Tím dojde k vyvážení různých politických zájmů, čímž lze zabránit uzmutí úřadu pouze jednou částí politických sil. Lze zvažovat například rozdělení jmenování mezi komory Parlamentu, vládu a prezidenta republiky, či například některé profesní komory a akademickou obec.
Doporučujeme obsazovat kolektivní nejvyšší orgán více aktéry.
Délka mandátu vedení DIA není v současnosti upravena na zákonné úrovni, což může způsobovat problémy s přílišným uzavřením instituce či profesní slepotou. Z tohoto důvodu doporučujeme délku mandátu omezit na přibližně 6 let, tak aby muselo docházet k periodické revizi, a to jak v případě orgánu kolektivního, tak v dosavadní podobě orgánu monokratického.
Doporučujeme omezit délku mandátu členů nejvyššího orgánu DIA na 6 let.
S ohledem na požadavek nezávislosti na dalších aktérech politické sféry doporučujeme, aby byl pro vedení DIA zaveden požadavek zákazu členství v politických stranách a hnutích. S ohledem na úzký okruh osob, kterých by se tento zákaz týkal, jej považujeme za ospravedlnitelný pro zamezení pochyb o politické afiliaci členů vedení.
Doporučujeme zavést zákaz členství v politických stranách a hnutích pro členy nejvyššího orgánu DIA.
Pokud dojde ke zřízení kolektivního řídícího orgánu, pak nepovažujeme za nutné po jednotlivých aktérech vyžadovat konání výběrových řízení na jejich kandidáta do nejvyššího orgánu. V případě obsazování členů více institucemi se totiž jedná o projev politického obsazování a výběrová řízení v takovém případě postrádají své opodstatnění. Jinými slovy, cílem výběrového řízení je nalézt objektivně nejvhodnějšího kandidáta. Nedává dobrý smysl, aby se o takové objektivní hledání pokoušelo více aktérů než jeden. Do té doby je však nutné trvat na konání transparentních výběrových řízení, přičemž tento požadavek nesmí být bezobsažný. U konání výběrových řízení je nutné dbát na jejich parametry, tak aby je především bylo možné považovat za objektivní a transparentní. Výběrová řízení nesmějí být jen jednáním „na oko“, zástěrkou pro jmenování předem vybraného kandidáta. Proto je nutné, aby se do výběrového řízení mohli uchazeči přihlašovat volně, bez nutnosti nominace jiným aktérem. Dále je třeba, aby byla zveřejněna výzva obsahující jasná kritéria a požadavky výběrového řízení, a to nejméně tři týdny před jeho konáním. Stejně tak je nutné, aby byl zveřejněn i seznam členů komise, který je snadno dohledatelný, a ta byla složena z osob alespoň ze tří různých institucí, tak, aby byla zajištěna názorová a mocenská pluralita. O celém výběrovém řízení je pak nutné transparentně informovat, jakkoliv s přihlédnutím k osobním údajům uchazečů.
Do okamžiku zřízení kolektivního nejvyššího orgánu s pluralitním jmenováním doporučujeme konání transparentních výběrových řízení.
Ačkoliv je agenda DIA převážně administrativního charakteru, považujeme za důležité, aby měla veřejnost možnost seznámit se se základními představami kandidátů do jejího nejvyššího orgánu, a tedy o jejím budoucím směřování. Proto navrhujeme, aby s nimi bylo konáno veřejné slyšení, kde dojde k představení jejich vize o směřování DIA.
Doporučujeme, aby s kandidáty byla vedena veřejná slyšení.
Zákon v současné době nijak nestanoví základní podmínky požadované pro členství v nejvyšším orgánu DIA. S ohledem na navrhovaný politický systém jmenování těchto členů tak navrhujeme, aby byly zákonem stanoveny alespoň základní podmínky pro uchazeče o členství v nejvyšším orgánu, co do jejich schopností a profesní kvalifikace. Tím dojde k zamezení možnosti instituci paralyzovat prostřednictvím jmenování zcela nekompetentního vedení.
Doporučujeme, aby zákon stanovil základní požadavky na uchazeče o členství v nejvyšším orgánu DIA.
Vnitřní organizační struktura vedení DIA není v současnosti na zákonné úrovni upravena. Jak v případě zřízení kolektivního nejvyššího orgánu, tak v případě zachování monokratického vedení doporučujeme, aby došlo k základnímu zákonnému vymezení pravomocí a postavení nejvyššího orgánu, či předsedy a místopředsedů.
Doporučujeme zákonem vymezit organizační struktury a oprávnění vedení a širšího vedení DIA.
V současnosti nejsou stanovena pravidla pro odvolávání nejvyššího orgánu DIA, které je navíc čistě v rukou jednoho aktéra – vlády. S ohledem na povahu a funkci DIA doporučujeme alespoň vymezit taxativní důvody pro odvolání nejvyššího orgánu, či do tohoto procesu zapojit více aktérů. Přinejmenším je však nutné trvat na odůvodnění takového kroku, který musí být přezkoumatelný nezávislým soudem.
Doporučujeme upravit podmínky a proces odvolávání nejvyššího orgánu DIA.
Děláme svou práci, protože nám není jedno, jak česká společnost vypadá a funguje. Pokud vám to také není jedno, přispějte nám. Budeme bojovat i za vás.