Veřejný ochránce práv (VOP, ombudsman) je úřadem, jehož posláním je chránit osoby před nezákonným a nesprávným jednáním státní moci, před její nečinností, či před diskriminačním zacházením. Ombudsman také provádí návštěvy zařízení, kde jsou lidé omezování na svobodě, a snaží se bránit špatnému zacházení s lidmi. S ohledem na toto své postavení se jedná o úřad, u nějž je třeba trvat na jeho nezávislosti, neboť se jedná o instituci kontrolující to, jakým způsobem ostatní složky státní moci zacházejí s občany, a jak s nimi jednají.
Celkový počet nesplněných kritérií: 21 ze 40
Počet nesplněných kritérií, která doporučujeme splnit: 4
Potenciál pro zlepšení: 19%
Vzhledem k tomuto postavení a roli ombudsmana navrhujeme ke zvážení, zdali by jeho významu a fungování neprospělo jeho ukotvení v ústavním pořádku. K tomu by mohlo dojít například prostřednictvím přijetí ústavního zákona o veřejném ochránci práv, a to s ohledem na to, že se jedná o orgán, jehož úkolem je připomínkovat činnost ostatních složek státní moci a vytýkat jejich nedostatky. Zároveň se však nejedná o orgán, který by mohl nedostatky aktivně napravovat a rozhodnutí jiných úřadů rušit. S ohledem na to považujeme za vhodné zvážit, zdali by autoritativnímu a morálnímu působení ombudsmana neprospělo jeho ukotvení v ústavním pořádku, jakkoliv se nejedná o jediný možný způsob řešení jeho nepříliš silného postavení.
Navrhujeme zvážit případné přínosy ukotvení ombudsmana v ústavním pořádku.
Pro výkon funkce ombudsmana v současnosti nejsou stanoveny žádné kvalifikační předpoklady na zákonné úrovni. S ohledem na povahu a smysl tohoto institutu doporučujeme, aby zákon alespoň rámcové kvalifikační předpoklady stanovil, tak aby nemohlo dojít k jeho paralýze prostřednictvím jmenování zcela nekompetentní osoby.
Doporučujeme stanovení základních kvalifikačních předpokladů pro výkon funkce ombudsmana v zákoně.
Ombudsman má být určitou morální a profesní autoritou, způsobilou pomáhat občanům v situacích, kdy standardní komunikace a jednání se státními institucemi selhávají. S ohledem na to doporučujeme, aby s kandidáty na ombudsmana byla pořádána veřejná slyšení, na kterých se veřejnost bude moci seznámit s jejich postojem k tomuto úřadu. Tato veřejná slyšení by zároveň měla být zavedena jakožto zákonná součást jmenovacího procesu, a nikoliv jako pouhá politická diskrece.
Doporučujeme s kandidáty na ombudsmana pořádat povinná veřejná slyšení.
S ohledem na pozici ombudsmana je vhodné sledovat dynamiku mezi ním a veřejnou mocí a jejími složkami. Vyhodnocovat jejich vzájemné působení, zejména ve chvílích, kdy dochází ke změnám v osobě ombudsmana, ať už v rámci jeho periodické výměny, či z důvodu jejího/jeho odstoupení.
S ohledem na postavení a roli ombudsmana nepovažujeme za problematické, že se do funkce nemohou uchazeči hlásit bez potřeby nominace oficiálním aktérem. Stejně tak považujeme za vhodně nastavený celý mechanismus jeho volby, a to s ohledem na potřebu konsensuálního výběru této, v ideálním případě, morální a veřejné autority, včetně způsobu volby jeho zástupce.
Děláme svou práci, protože nám není jedno, jak česká společnost vypadá a funguje. Pokud vám to také není jedno, přispějte nám. Budeme bojovat i za vás.