Nejvyšší státní zastupitelství (NSZ) je nejvyšším stupněm soustavy státního zastupitelství. Jeho úkolem je vykonávat metodickou, kontrolní a řídící činnost, spolu s výkonem zvláštních procesních oprávnění nejvyššího státního zástupce osobně, zejména podání dovolání k nejvyššímu soudu a žalob ve veřejném zájmu. Nejvyšší státní zastupitelství představuje instituci, u které je třeba velmi dbát na její nestrannost a objektivní výkon její role. Státní zastupitelství jako celek však představuje aparát, prostřednictvím kterého je realizována trestní politika státu, za kterou musí někdo nést politickou odpovědnost. Nelze tak klást požadavky na absolutní nezávislost státního zastupitelství, a to i s ohledem na negativní zkušenost s mocným a autonomním úřadem prokuratury za minulého režimu.
Celkový počet nesplněných kritérií: 24 ze 40
Počet nesplněných kritérií, která doporučujeme splnit: 2
Potenciál pro zlepšení: 8%
S ohledem na toto specifické postavení státního zastupitelství doporučujeme, aby byla s uchazeči o funkci nejvyššího státního zástupce vedena veřejná slyšení. Na nich by měly být, třeba i v koordinaci s vládou, sděleny hlavní úkoly a priority státního zastupitelství pro následující funkční období. Veřejnost by tak měla možnost se s těmito prioritami seznámit a zejména sledovat, jestli jsou naplňovány. To je důležité především ve vztahu k leckdy problematickému odvolávání nejvyšších státních zástupců, kdy je právě důležité, aby měla veřejnost možnost posoudit legitimitu takového kroku. K tomu může napomoci právě i veřejné stanovení priorit a úkolů.
Doporučujeme s kandidáty na nejvyššího státního zástupce vést veřejná slyšení.
K diskuzi je členství v politických stranách a hnutích, které je pro státní zástupce v současnosti povoleno. Právní úprava totiž stanoví pouze to, že se státní zástupce nesmí nechat při výkonu funkce ovlivnit zájmy politických stran či hnutí, jejich členem však být může. Toto řešení vychází zřejmě ze skutečnosti, že se jedná o pravidlo pro všechny státní zástupce, a tedy i nejvyššího státního zástupce, což čítá několik tisíc osob. Zásah do politických práv tolika osob by pak nemuselo být snadné obhájit. To však nic nemění na tom, že státní zástupci stíhají i trestnou činnost politiků. Je proto namístě sledovat, zdali prostý systém vylučování z věci dostačuje k tomu, aby nemohlo docházet k ovlivňování činnosti ve prospěch, či naopak neprospěch určitých politických sil.
Naopak nepovažujeme za vhodné, aby na pozici nejvyššího státního zástupce probíhalo výběrové řízení. Je nutné, aby státní zastupitelství, realizující trestní politiku státu, bylo vedeno někým, ke komu má vláda důvěru a s kým hodnotově souzní. Zároveň je důležité, aby existovala určitá míra politické odpovědnosti za činy státního zastupitelství. Stejně tak je důležité, aby nad státním zastupitelstvím existovala faktická politická kontrola, spočívající v současném nastavení financování prostřednictvím státní správy vykonávaném ministerstvem spravedlnosti. Důležité však je sledovat objektivitu těchto parametrů, neboť ačkoliv legitimně, přesto omezují nezávislost státního zastupitelství, a tedy si zaslouží pozornost ze strany občanské společnosti tak, aby nemohlo docházet k jejich zneužívání.
Děláme svou práci, protože nám není jedno, jak česká společnost vypadá a funguje. Pokud vám to také není jedno, přispějte nám. Budeme bojovat i za vás.