Český telekomunikační úřad (ČTÚ) je institucí, jejímž úkolem je dohlížet na oblast telekomunikačních technologií. ČTÚ tak stanovuje podmínky a řídí trh v oblasti elektronických komunikací a poštovních služeb, kontroluje poskytovatele v oblasti elektronických komunikací, či rozhoduje o některých sporech mezi spotřebiteli a operátory. S ohledem na toto své postavení regulátora a rozhodce vymezeného segmentu trhu je opodstatněný požadavek na jeho nezávislost, neboť se jedná o instituci zneužitelnou v konkurenčním boji či k ohnutí a využití trhu v oblasti elektronických komunikací.
Celkový počet nesplněných kritérií: 12 ze 40
Počet nesplněných kritérií, která doporučujeme splnit: 9
Potenciál pro zlepšení: 75%
Instituce je řízena kolektivní radou, tedy orgánem, který ji činí z povahy věci nezávislejší než kupříkladu monokratický předseda, neboť je třeba pro změnu směřování instituce ovlivnit více osob. Jedná se však o radu, která má ze zákona svého předsedu i místopředsedy. Takové uspořádání nepovažujeme za nezbytně nutné. S ohledem na jeho existenci však doporučujeme, aby bylo na zákonné úrovni upraveno základní postavení těchto členů rady, včetně rámcového vymezení jejich oprávnění.
Doporučujeme vymezit pravomoci místopředsedů a dalších členů Rady ČTÚ v zákoně.
Pro zachování nezávislosti a mocenské parity je vhodné, aby byla rada ČTÚ obsazována více různými aktéry či institucemi. Tím dojde k vyvážení různých politických zájmů, čímž lze zabránit uzmutí úřadu pouze jednou částí politických sil. Lze zvažovat například rozdělení jmenování mezi komory Parlamentu, vládu a prezidenta republiky, či například některé profesní komory a akademickou obec. V současnosti platí, že je celá rada obsazována vládou, což nelze považovat za vhodné řešení.
Doporučujeme obsazovat Radu ČTÚ více aktéry.
Pokud bude zaveden pluralitní mechanismus obsazování Rady ČTÚ, pak nepovažujeme za nutné po jednotlivých aktérech vyžadovat konání výběrových řízení na jejich kandidáta do nejvyššího orgánu, jakkoliv i ta představují jednu z možností, jak výběr řešit. V případě obsazování členů více institucemi se totiž jedná o projev politického obsazování a výběrová řízení v takovém případě postrádají své opodstatnění. Jinými slovy, cílem výběrového řízení je nalézt objektivně nejvhodnějšího kandidáta. Nedává dobrý smysl, aby se o takové objektivní hledání pokoušelo více aktérů než jeden. Pokud však k rozložení jmenovacích pravomocí nedojde, pak jsou výběrová řízení nutností, což platí i do doby, než se podaří toto rozložení zavést. Ruku v ruce s tímto politickým jmenovacím procesem však jde požadavek na transparentnost takového procesu, kdy je vždy nutné, aby byl výběr odůvodněný a z hlediska občanské společnosti kontrolovatelný a pochopitelný.
Při zachování obsazování Rady ČT vládou doporučujeme konat výběrová řízení.
Požadavek na konání výběrových řízení však nemůže být bezobsažný. U konání výběrových řízení je nutné dbát na jejich parametry tak, aby je především bylo možné považovat za objektivní a transparentní. Výběrová řízení nesmějí být jen jednáním „na oko“, zástěrkou pro jmenování předem vybraného kandidáta. Proto je nutné, aby se do výběrového řízení mohli uchazeči přihlašovat volně, bez nutnosti nominace jiným aktérem. Dále je třeba, aby byla zveřejněna výzva obsahující jasná kritéria a požadavky výběrového řízení, a to nejméně tři týdny před jeho konáním. Stejně tak je nutné, aby byl zveřejněn i seznam členů komise, který je snadno dohledatelný, a ta byla složena z osob alespoň ze tří různých institucí, tak, aby byla zajištěna názorová a mocenská pluralita. O celém výběrovém řízení je pak nutné transparentně informovat, jakkoliv s přihlédnutím k osobním údajům uchazečů.
Doporučujeme, aby byla případná výběrová řízení opravdovými, transparentními výběrovými řízeními.
S ohledem na agendu instituce doporučujeme, aby s uchazeči o funkci byla pořádána veřejná slyšení, tak, aby se veřejnost mohla seznámit s jejich názory na roli a směřování instituce. Takové slyšení může probíhat i dálkově, kupříkladu ze zasedání výběrové komise, či z jednání výboru například poslanecké sněmovny, nebo obdobným způsobem.
Doporučujeme, aby s kandidáty byla vedena veřejná slyšení.
Děláme svou práci, protože nám není jedno, jak česká společnost vypadá a funguje. Pokud vám to také není jedno, přispějte nám. Budeme bojovat i za vás.